– Det er litt som da jeg jobbet i Beat. Det er oss mot røkla liksom. Jeg føler at vi slår oppover og er i posisjon til å angripe, sier Finn Bjelke.
Det har gått vel et år siden han forlot rikskringkasteren – hvor han hadde jobbet siden 90-tallet – med et smell.
– Radio er ikke viktig i NRK. Der er det egentlig bare TV som teller. Man får ikke følelsen av å «være noe». Man blir møtt med likegyldighet og blir bare tatt for gitt, sier Finn Bjelke, sa han til VG den gangen, og skapte med det et rabalder.
Medier24 møter Bjelke på The Broker på Majorstua, i gangavstand fra hans gamle arbeidsplass på Marienlyst. Han legger ikke skjul på at han hadde fått nok av NRK da han sluttet, men vil mye heller snakke om hvor bra han har det hos sin nye arbeidsgiver.
– Det var som å få utvidet lungekapasiteten. Jeg har ikke astma lenger!
Han tillater seg likevel å sammenligne de to:
– Jeg foreslo en gang å ta med Popquiz rundt i landet. Å sende fra Bergen, Tromsø eller Stavanger, men nei, det gikk ikke. Med Vinyl har jeg nå vært i blant annet Fredrikstad og på Beitostølen. Jeg har vært ute blant folk, og det er kjempemoro. Det er mye lettere å få gjennomslag for sånne ting i Vinyl.
– Er det noe av grunnen til at du trives så godt i Vinyl? At du ikke lenger er et lite tannhjul i et stort maskineri?
– Ja, jeg tror det. Vinyl er, som alle små arbeidsplasser, noe helt annet. Jeg har i hvert fall hatt godt av det. Å begynne på nytt igjen, og begynne med å jobbe med bare bra folk.
– Hvem var vokalist i The Human League?
Da Bjelke ledet Popquiz på NRK, var spørsmålene hentet fra henholdsvis 60-tallet, 70-tallet, 80-tallet, 90-tallet og 2000-tallet, der sistnevnte rommet alt fra år 2000 og utover. I sin egen versjon av programmet på Radio Vinyl har han imidlertid holdt seg til tiårene han kan best selv.
– Det henger sammen med målgruppen, men det er klart at jeg ikke følger så godt med på populærmusikken som kommer nå. Jeg er veldig opptatt av musikk, men jeg pretenderer ikke å vite noe som helst av verdi om listemusikk.
På oppfordringen om å liste opp sine favorittspørsmål fra hvert av tiårene fra 60- til 2000-tallet nøler han imidlertid ikke:
1960-tallet: Hvor mange var i familie i Beach Boys?
1970-tallet: Hvilken arm holder John Travolta opp på coveret til Saturday Night Fever?
1980-tallet: Hvem var vokalist i The Human League?
1990-tallet: To band eller artister ga ut en låt som heter Creep. Hvilke to?
2000-tallet: Hva heter artisten Cher egentlig?
Les fasiten nederst i saken!
Skal holde popquiz-maraton
Etter en mannsalder i en bransje som endrer seg konstant, sliter Bjelke med å peke på ett viktig vendepunkt. Selv tror han det skyldes radioens statiske natur.
– Parameterne er ganske like. Vi går i studio og snakker i mikrofonen til de som forhåpentligvis hører på. Det det koker ned til er kommunikasjon. En eller annen dialog mellom deg og meg – selv om du er lytter så snakker vi på en måte sammen – de beste programlederne er sånn.
Det er imidlertid én endring han setter mindre pris på enn andre.
– At man har gått over til DAB er jo – å stenge FM-nettet var å stikke kukken i en bikube, altså, flirer han.
Han understreker imidlertid at han ikke er mot DAB, men at kommunikasjonen rundt omleggingen kunne vært bedre.
Samtidig som lite har endret seg i radioens verden, er han glad for å kunne prøve nye ting. Hos Radio Vinyl har han for eksempel laget en serie om David Bowie, begynt å lage en serie om Motown, og lørdag 30. november er det duket for fem timer med direktesendt Popquiz.
– Det var en god vorspiel-idé, men jeg er usikker på om det er en god idé nå. Det finner jeg ut.
NRK er forelagt kritikken fra Bjelke, men ønsker ikke å svare.