Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, P4-sjef Kenneth Andresen og Bauer Media-sjef Lasse Kokvik for akkurat ett år siden - da FM-slukkingen startet i Nordland 11. januar 2017.

Dette ble DAB-fasiten for 2017: 10 minutter nedgang i samlet lyttertid, stor vekst for nisjekanalene og NRK «tok en for laget»

P4-gruppen og Bauer Media fikk slukke sist, og klarte seg dermed langt bedre. Men det er store forskyvninger mellom store til små kanaler.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Som Medier24 har omtalt en rekke ganger gjennom 2017, har digitaliseringen gitt nedgang i den samlede lyttertiden. Fasiten ble en nedgang på 10 minutter, fra 84 til 74 minutter. 

Det viser ferske tall fra Kantar Media, som ble offentliggjort av Medietilsynet onsdag. 

NRK har gjennom hele året i den enkelte region slukket sine kanaler fra FM-nettet før P4 og Bauer Media. Dermed har storebror «tatt en for laget» og står for brorparten av nedgangen, mens de kommersielle radioselskapene har klart seg langt bedre. 

Digitaliseringen har gitt 30 riksdekkende radiokanaler, mot bare en håndfull tidligere på FM-nettet. Det har igjen ført til en markant endring i lyttermønsteret, viser de ferske tallene: 

Fra desember 2016 til desember 2017 har de tradisjonelel «hovedkanalene» hatt en nedgang i daglig lytterandel fra 60,2 til 42,1 prosent, mens nisjekanalene til NRK, P4-gruppen og Bauer Media har økt sin daglige lytterandel fra 26,4 til 36,0 prosent.

Forskjellen har dermed aldri vært mindre mellom de to gruppene med radiokanaler. Blant nisjekanalene finner vi for eksempel P7 Klem, NRK P1+ og Radio Rock.

  • PS: Lokalradio er ikke omfattet av disse tallene, men det kommer tall for lokalradioene i en senere undersøkelsene. Tidligere målinger antyder stor vekst for lokalradioene på FM. 
Powered by Labrador CMS