Konseptet på Radio Vinyl er likt programmet ved samme navn, som Finn Bjelke har vært programleder for på NRK i en årrekke.
Det reagerer Charlo Halvorsen, underholdningsredaktør i NRK på.
– Det var vel ventet at Finn Bjelke ville ta med seg en spørrekonkurranse om musikk til sin nye arbeidsplass. Men å ta med seg NRKs programtittel høres ikke så greit ut, sin han til Medier24.
– Dette er en NRK-tittel som er innarbeidet gjennom mange år. Den er kjent fra før. Det er svært underlig å ta med seg en programtittel når man flytter til en annen kanal. Ikke minst når tittelen er i full virksomhet i NRK fremdeles, sier han.
Halvorsen regner med at Radio Vinyl tenker seg om to ganger før de tar det nye programmet på lufta.
På spørsmål om det vil komme en reaksjon fra NRK, svarer Halvorsen:
– Det må vi vurdere når vi har sett nærmere på det.
– Mest opplagte navnet
I en pressemelding fra Radio Vinyl svarer Bjelke på spørsmål om hvorfor han beholder tittelen «Popquiz» når han nå går til Radio Vinyl:
– Det er det mest opplagte navnet. Det er innarbeidet lenge før NRK-tiden og det er så generisk at det finnes overalt. På puber, kulturhus og naturligvis på radio, sier han ifølge pressemeldingen.
Halvorsen mener det ikke er et argument at ordet er brukt tidligere, i andre settinger.
– Her er det en medarbeider fra NRK som har lagd et radioprogram, og tar den med seg til en konkurrerende kanal, sier han.
Arne Sandvik, redaktør i Radio Vinyl er uenig med Halvorsen.
– Der er jeg uenig. Det finnes popquizer over alt, og dette programmet er en popquiz. Ordet forteller hva det er, sier han til Medier24.
Sandvik sier at det knapt finnes en lokalradio som ikke har en popquiz - og har hatt det siden tidenes morgen.
– Det er et generisk uttrykk og helt uproblematisk å bruke. Det arrangert også popquizer på puber og forsamlingshus, sier han.