Bauer Media-sjef Kristoffer Vangen

Tror manglende lønnsomhet i podkast er midlertidig

Lydtoppene mener det er et kunstig skille mellom podkast og radio - og utelukker ikke betalt pod-innhold.

Publisert Sist oppdatert

Da Medietilsynet torsdag la fram sin rapport om innholdsmangfold, var radio med for første gang.

Rapporten tar for seg innholdsmangfoldet både i lokalradio og nasjonal radio.

I en paneldebatt i forbindelse med rapporten, snakket P4-sjef Kenneth Andresen, NRKs radiosjef Cathinka Rondan og Bauer Media-sjef Kristoffer Vangen om utfordringene lydbransjen står ovenfor.

Vangen mener lyd kommer til å vokse mer i fremtiden, fordi andre aktører kommer inn i markedet.

– Nå ser vi at aktører som Schibsted har opplesning av artikler. Jeg tror vi kommer til å snakke annerledes om lyd i fremtiden.

Rondan mener det er bra at det kommer flere aktører inn i markedet som ikke har lyd som primærvirkemiddel.

– Det gjør at vi utvikler oss, i tillegg til at det er bra for publikum. Lyd er også spesielt godt egnet til fakta og kunnskap, og er det noe aviser har, er det journalister med fakta og kunnskap.

Kunstig skille

Hun påpeker at det er et kunstig skille mellom radio og podkast, som ikke finnes i TV-bransjen.

– Jeg blir kanskje litt misunnelig på TV-bransjen. For man sier at man «ser på TV» uansett om man ser direkte eller on demand. Men i lyd har det blitt et kunstig skille mellom direkte radio og podkast.

Cathinka Rondan, radiosjef i NRK

Rondan legger til at de har sett en endring i lyttingen.

– Tidligere var man enten en radiolytter eller en podkast-lytter. Nå ser vi at flere av lytterne hører på begge deler.

Bauer Media har også vokst i podkastmarkedet. Vangen sier podkast er utfordrende kommersielt.

– Men vi tror det er midlertidig. Det er et ekstraområde for oss, som gjør at vi vokser og når en annen målgruppe, sier han.

Han legger til at de har vært veldig tydelig på at podkast skal være reklamefinansiert og gratis.

– Og så kan det hende at fremtiden vil vise at vi også må ta betalt for noe av innholdet vårt, slik andre har gjort.

Kampen mot internasjonale 

P4-sjef Andresen mener at mens lokale radiokringkastere nå sliter med konkurranse fra lokalaviser som satser på lyd, møter de nasjonale kringkasterne global konkurranse.

Kenneth Andresen, sjef for P4-gruppen

– Det har vi snakket alt for lite om. På internett er det «gatekeepere» som står og bestemmer hvilke kanaler du skal få tilgang til. Det er en diskusjon vi må få med politikerne på, hvis ikke kan vi ende opp med at norske lyttere ikke har tilgang til norske radiokanaler.

Vangen påpeker at disse utfordringene bare kommer til å forsterke seg fremover.

– Dette har bare akkurat begynt, og derfor er det ekstremt viktig at vi tar vare på styrken i redaktørstyrte medier.

Rapporten viste blant annet at avsender- og innholdsmangfoldet i det nasjonale radiomarkedet er stabil etter overgangen til DAB. Samtidig skriver Medietilsynet at overgangen har ført til de tre store aktørene NRK, P4-gruppen og Bauer har opprettet nye radiokanaler.

«Økningen fra fem nasjonale FM-kanaler til 32 nasjonale DAB-kanaler bidrar til økt innholdsmangfold.», skriver de i rapporten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS