P4-sjefen og NRKs radiosjef reagerer på radiotall-oppslag: – Skaper et feilaktig inntrykk

– Det gir ingen mening, mener P4-direktør Kenneth Andresen og NRKs Cathinka Rondan. – Radiofolk velger seg ut de tallene som ser penest ut, svarer radioekspert Kyrre Dahl.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag meldte bransjenettstedet radionytt.no om de de siste PPM-tallene fra Nielsen Media, som viser en nedgang med 10 prosent i radiolyttingen det siste året. Den viste også at det er NRK - og spesielt P1 - som taper flest lyttere. 

Samme sak ble også publisert her hos Medier24. I tillegg ble nyheten snappet opp av NTB, som sendte den rundt til redaksjoner i hele Norge. 

Det får ansvarlig redaktør og administrerende direktør i P4, Kenneth Andresen, til å reagere. 

– Det er veldig synd at det skapes et feilaktig inntrykk av lytting på radio - kun basert på én enkelt uke. Det er ikke egnet til å gi et godt bilde av utviklingen. Det blir for lite, sier Andresen til Medier24.

– Det blir spesielt feil når tallene gjennom det siste året viser det stikk motsatte. For realiteten i tallene - hvis man sammenligner 2019 og 2018 - er ikke en nedgang på radio. Snarere tvert i mot. Vi har opplevd en vekst, påpeker han.

 

– Uketallene vil variere

Nielsen Media Research presiserer:

Ragnhild Coulthard Herlofsen, som er kommersiell direktør hos Nielsen, skriver følgende i en uttalelse: 

«Nielsen råder til å være forsiktig med å trekke slutninger fra direkte sammenligninger av lyttertall uke 1-7 2020 vs. 2019 fordi det er forskjeller mellom sammensetning og størrelse av lytterpanelet i år og ifjor. I de første ukene av 2019 var panelet fremdeles under oppbygging, og nådde ikke avtalefestet nivå mht antall panelmedlemmer før i uke 8 2019. Denne forskyvningen av endelig dato for 2000-målet for antall panelister var i samsvar og etter avtale med styringsgruppen for radioundersøkelsen. Se Nielsens nettside for utvikling av lyttertall uke for uke». 

Andresen refererer til dekningstallene for hele året, og ikke bare enkeltstående uker.

– Den totale radiodekningen har en økning i den daglige oppslutning med 12 prosent, sier han.

– Hvis du ser på P4-gruppen, så går antallet mennesker som hører på oss hver dag opp med 17 prosent. Da blir det rart å lese overskrifter som sier at radiolyttingen går ned, sier Andresen. 

Han påpeker at han ikke mener det er feil - eller uinteressant - å se på uketall. 

– Men uketallene vil variere. Slik er det bare, sier Andresen. 

– Det kommer selvsagt til å finnes uker her og der hvor vi både går mye opp - og mye ned. Men det er i de lange linjene vi må se på medieutviklingen, og det er i de lange linjene vi kan si noe om hvor mediene står. En uke sier ingenting om det store bildet, understreker han. 

P4-sjefen peker også på at uketall ikke brukes for å måle de andre tradisjonelle mediene.

Kenneth Andresen mener uketall ikke sier noe om det store bildet for radiolyttingen. 

– Når man i tillegg bruker tall for en uke med et panel under utbygging, da vil det sprike og sammenligningsgrunnlaget blir feil, sier han.

 

«Uriktig grunnlag»

Cathinka Rondan mener grunnlaget for tallene er uriktig.

Også NRKs radiosjef, Cathinka Rondan, stusset over saken hos Radionytt og Medier24.

Rondan skriver følgende i en skriftlig uttalelse til Medier24:

«Det gir ingen mening å sammenlikne uke 2 i 2019 mot uke 2 i 2020. Skal man si noe om utviklingen for et medium eller kanal i det store bildet , må man se på større data enn uke mot uke. Helst må vi se på år mot år, men i det minste måned mot måned, kvartal, e.l. I tillegg var jo de første ukene av 2019 helt spesielle fordi målepanelet fortsatt var under oppbygging. Nå har vi en så velfungerende statistikk at den omtales som blant de beste i Europa».

«Det er synd det på uriktig grunnlag skapes et feilaktig inntrykk av radiolyttingen, særlig når saken er blitt delt i flere medier. Når vi teller lyttere er det viktig at vi har en felles forståelse av hvordan og hva vi teller», skriver Rondan.

 

«Radiobransjen må bli enig med selv»

Kyrre Dahl mener radiobransjen jubler når PPM-tallene viser vekst, men blir kritiske når de viser fall.

Radionytt-redaktør Kyrre Dahl er forelagt kritikken fra både Andresen og Rondan, og svarer dette i en skriftlig uttalelse til Medier24:

«Ingen har sagt at det er referert til feil tall. Med utgangspunkt i  de tallene som ble offentliggjort for uke 2, 2019 kan det se ut som radiolyttingen har gått ned med 10 prosent i uke 2, 2020.

I ettertid har Nielsen, som utarbeider tallene og overtok målingene 1. januar 2019,  fortalt at de ikke var helt klare likevel og anser tallene for uke 1  til 8 i 2019 for ustabile til å være et godt grunnlag for  sammenligning. Dette er greit nok, men ikke enkelt for en uavhengig  tredjepart å henge med på, ettersom de samme tallene for et år siden ble offentliggjort under jubel fra radiobransjen som en økning i  lyttingen fra 2018 og da var det få som stilte spørsmålstegn ved dem.Jeg registrerer at flere mener man ikke kan bruke uketall for  radiolytting da de svinger en del. Da er jo spørsmålet hvorfor man i  det hele tatt offentliggjør tall uke for uke? Og hvilke lyttertall skal man da bruke? Det er omtrent samme måte man måler TV på og der  blir også tallene offentliggjort hver uke. I Sverige offentliggjør man  også tall uke for uke uten at det får noen til å rynke på nesen. Det  er viktig for troverdigheten for radio at alle forholder seg til de  samme tallene, men det er en lei tendens blant radiofolk til å velge seg ut de tallene som passer og som ser penest ut. Selv forholder jeg  meg til tallene fra Nielsen, som bransjen selv hevder er de offisielle tallene, men likevel får man pepper hver gang man referer til at de  viser noe som er negativt. Viser tallene derimot oppgang for radio er  det bare jubel og ingen som hevder at man ikke kan bruke tallene.  Radiobransjen må bli enig med seg selv og lyttertallene bør komme fra en ekstern aktør, ikke som pressemelding fra en av aktørene».

Powered by Labrador CMS