Bokforlag kjøper reklame av bloggere - og så bruker de «bokomtalen» i markedsføring
- Forlagene tråkker over streken, mener VG-anmelder.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Bastion forlag og Cappelen Damm er blant forlagene som innrømmer å ha betalt flere toppbloggere for å skrive bokomtaler. Blogger Vanessa Rudjord sier hun har fått opptil 50.000 kroner for slike innlegg. Det skriver VG.
Bloggeren Vanessa Rudjord har blant annet skrevet anmeldelse av boken «Birøkterens datter» av Santa Montefiore. I Rudjords blogg er innlegget merket med «sponset», noe som betyr at omtalene er betalt av forlaget.
– Jeg merker alltid alle annonser, og prisen varierer mellom 30.000 og 50.000 kroner for et enkeltinnlegg, sier Rudjord til avisa.
Problemet oppstår, ifølge bokblogger og VG-anmelder Elin Brend Bjørheim, når Bastion forlag sprer omtalene videre på sosiale medier – uten å merke omtalene som reklame.
– Et forlag som betaler for anmeldelser, tråkker over streken. Kritikk i seg selv skal jo være uavhengig, du skal komme med din ærlige mening. I det øyeblikket en anmeldelse er kjøpt og betalt, hvordan kan man da vite at dette er en ærlig mening? Ingen vil jo betale for en dårlig omtale, sier Bjørheim.
Forlagssjef Anja Marheim i Bastion forlag bekrefter at de blant annet samarbeider med bloggerne Vanessa Rudjord, Camilla Pihl, Komikerfrue og Anne Brith Davidsen. Årsaken er at de på den måten «når ut til målgruppen vi ønsker å nå», ifølge Marheim.
Aschehoug, Gyldendal og Kagge forlag sier til VG at de ikke kjøper omtaler av bloggere.