VG lanserer nyhetsshow på Snapchat: – Det blir hardere og kjappere nyheter
VG skal servere hardere nyheter til sine 500 000 følgere. – Vi skal forsøke å hente Snap-brukerne våre «hjem» til VG.no, sier prosjektleder Randi Midtskog til Medier24.
Nå utvider de tilbudet på sin Snap-kanal ytterligere, og mandag ettermiddag blir et nytt nyhetsshow lansert. Formatet er en nyhetssending med litt hardere nyheter enn det de vanligvis har på kanalen sin.
Prosjektleder Randi Midtskog forklarer:
– VGTV har satset mye på Snap en stund nå, og flere program er blitt klippet om til høydeformat og lagt ut. Vi har sett at det har vært veldig populært. VG-innholdet på Snap hadde 2,3 millioner unike brukere forrige måned, forteller hun til Medier24.
– Vi har derfor nå lyst til å teste det med nyheter også. Vi skal levere en litt tydeligere nyhetspakke, som er kjappere og oppdatert på kveldstid, sier hun.
– Vanskelig å finne formatet
Journalistene i Snap-redaksjonen skal dele på ankerrollen, og de har testet frem og tilbake de siste tre ukene for å finne riktig form.
Det har ikke bare vært enkelt.
– Det var kjempevanskelig å finne ut av det riktige formatet. Vi har blant annet skiftet location flere ganger. Vi synes også det ble litt for stivt i starten, forteller Midtskog.
– Vi må tenke oss at vi skal snakke til som folk som for eksempel ligger i senga og sjekker telefonen. Da kan man ikke være en stiv nyhetsoppleser i et studio, sier hun.
– Vi har funnet ut at det beste er å bare bruke telefonen, sette på et lite lys og en mygg og styre greia selv. Da får man den tonen og stemningen man er ute etter, sier Midtskog.
Lar seg inspirere av NBC
VGs Snap-redaksjon har latt seg inspirere av satsingen til en amerikansk nyhetsgigant.
– Dette har fungert veldig bra i USA, og forbildet vårt er «Stay Tuned» fra NBC. De har vært veldig flinke på dette, forteller Midtskog.
Og avslører:
– Snapchat har også spurt oss flere ganger om ikke vi vil gjøre dette.
Midtskog håper også den nye Snap-satsingen vil gi effekt tilbake til VG på nett.
– Vi skal forsøke å hente Snap-brukerne våre «hjem» til VG.no. Vi skal jobbe mer med innholdet og også bruke VGs innhold mer, forteller hun.
Videojournalist Bastian Lunde Hvitmyhr gleder seg til å bekle den nye ankerrollen på jevnlig basis.
– Jeg tror det er en nisje der. For mange skal det mye til før at de setter seg ned og ser på Dagsrevyen eller TV 2 Nyhetene på TV. Derfor er det marked for en nyhetspakke på mellom ett og et halvt og tre minutter, sier han til Medier24.