Nesten alle barn og unge i Norge får med seg nyheter, men mesteparten skjer via sosiale medier, viser Medietilsynets rapport Barn og medier 2024.
Medietilsynet har avdekket at 95 prosent av barn og unge mellom 9 og 18 år konsumerer nyheter i en eller annen form.
Sosiale medier har imidlertid overtatt som den mest brukte nyhetskilden, med 51 prosent som ofte oppgir å få nyheter fra plattformer som TikTok, Snapchat og YouTube.
Til sammenligning er det 32 prosent som får med seg nyheter fra TV ofte.
Medietilsynets rapport viser også at de mest brukte redaktørstyrte mediene blant barn og unge er NRK, VG og TV 2, mens 48 prosent oppgir at de bruker lokalaviser.
– Det er positivt at nesten alle barn og unge får med seg nyheter. Men det kan være problematisk at sosiale medier er en så sentral nyhetsplattform, fordi det ikke er noen redaktør som har ansvar for at innholdet i disse tjenestene er kvalitetssikret, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Hele 66 prosent av ungdommer mellom 13 og 18 år rapporterer å ha sett nyheter de mistenker er usanne, hovedsakelig på sosiale medier. Samtidig er det få som går videre med faktasjekk.
– Derfor er det viktig å prioritere opplæring i kildekritikk og kritisk medieforståelse, understreker Velsand.
Undersøkelsen viser at ungdom i alderen 13–15 år ofte bruker sosiale medier som nyhetskilde, men at de henvender seg til redaktørstyrte medier for faktasjekk.
Flere ungdommer uttrykker også skepsis til nyhetsinnholdet fra redaktørstyrte medier som deles i sosiale medier, da de mener dette ofte tilpasses for å være mer spennende og ungdomsvennlig.
Flesteparten av barna og ungdommene oppgir TikTok som den mest brukte plattformen for nyheter, etterfulgt av Snapchat og YouTube. Bruken av nettaviser øker med alderen, og blant de eldste ungdommene (17-18 år) er det 73 prosent som får med seg nyheter fra nettaviser enten ofte eller av og til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no