
Ferske tall: Sosiale medier er de unges viktigste nyhetskilde
Ni av ti unge finner nyheter på sosiale medier, viser Medietilsynets nye undersøkelse.
Nesten ni av ti 9-18-åringer som er på sosiale medier, konsumerer nyheter på denne plattformen, opplyser Medietilsynet.
Det viser deres ferske undersøkelse «Barn og medier 2020», og andelen er høyere enn i forrige undersøkelse i 2018.
– Det er bra at de unge er nyhetsinteresserte, men det er viktig å være klar over at sosiale medier også kan ha utfordrende sider som nyhetskanal, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.
Undersøkelsen viser også at ni av ti sier de leser, hører eller ser nyheter «av og til» - uavhengig av plattform. Det er noe høyere andel blant jenter enn gutter som sier de følger med på nyheter.
Visere oppgir over halvparten av de unge at de aldri leser nyheter i papiraviser. To av tre oppgir at de lesere nettaviser, hvor vg.no er den mest populære.
– Tallene viser at barn og ungdom er interesserte i nyheter, og det er positivt. Men det kan være bekymringsfullt hvis sosiale medier erstatter redaktørstyrte medier. Algoritmene øker faren for å få mer av det samme, og dermed gå glipp av viktige nyheter. Vi vet også at det er enkelt å spre desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, sier Velsand.

– De unges nyhetskonsum skjer først og fremst på digitale plattformer. Det gjør det viktig for mediehusene å digitalisere nyhetsinnholdet, slik at de treffer de unge der de er, sier hun.
For barn mellom 9 til 12 år det før øvrig ikke sosiale medier, men NRK Supernytt som er mest brukt for å oppdatere seg på nyheter.