Forrige fredag hadde TV 2 Nyhetskanalens nye økonomiprogram «Bare business» premiere med Cathrine Graff som programleder.
Programmet er Graffs egen ide og har som mål «å komme tettere på gründere og toppene i norsk næringsliv».
– Vi hadde i mange år et eget økonomimagasin på TV 2 Nyhetskanalen, men det ble lagt ned. Etter det har jeg tenkt det er synd at vi ikke har muligheten til å snakke mer med folk i bransjen - enn bare ett minutt og 30 sekunder som det vanligvis er, forteller Graff til Medier24.
– Men i Nyhetskanalen er det nå et ønske om å eksperimentere litt, og gjerne med litt andre typer programmer enn de løpende nyhetene. Så jeg pitchet inn denne ideen og både (nyhetsredaktør) Karianne Solbrække og (redaksjonssjef) Silje Hovland var veldig positive, forteller hun.
– De store linjene
Graff er tydelig på hva «Bare business» tilfører kanalens økonomidekning.
– Vi skal gå i dybden og gi et bredere bilde og perspektiv. Vi lager mange saker til kveldsnyhetene på renten, boligmarkedet og eventuelle skandaler i store selskap. Men de store linjene innenfor en bransje har vi sjelden tid - eller mulighet - til å gå dybden på. Den muligheten har vi fått nå, sier hun.
Gjesten i det første programmet var Rema 1000-direktør og forretningsmann Ole Robert Reitan, mens det var hotellkongen Petter Stordalen og datteren Emilie Stordalen som gjestet det andre programmet.
Graff sier den høye finanskjendisfaktoren ikke nødvendigvis vil bli holdt på samme nivå.
– Jeg er veldig glad for at vi fikk tre så kule gjester i starten. De er alle veldig taleføre. Men jeg vil også hente inn gründere som kanskje ikke er så kjente, sier hun.
TV 2s nye økonomiprogram føyer seg inn i rekken av en finansbølge som skyller inn over norsk mediebransje om dagen.
Graff - som har jobbet med økonomijournalistikk helt siden hun begynte i TV 2 i 2001 - fryder seg over den økte satsingen.
– Jeg synes det er kjempebra. Jo mer journalistikk det lages om dette, jo mer interesse blir det blant lesere og seere. Jeg er spesielt imponert over Dagbladet og «Børsen». De har veldig lesverdige vinklinger og mye bra stoff. Jeg er også glad for at Dagens Næringsliv nå oppbemanner igjen, sier hun.
– For din egen del, er dette programmet en litt ny giv for deg etter 19 år i TV 2?
– Ja, jeg synes det. Alle nye impulser og utfordringer er bare bra. Det er gøy å drive med noe nytt, selv om dette er et stoffområde jeg føler meg trygg på, sier Graff.
– Halve uka er jeg vanlig nyhetsreporter, og resten av uka jobber jeg med dette programmet. Det betyr at jeg både får vært i studio og ute i felt. Det er helt perfekt, sier hun.
Graff forteller også at tilbakemeldingene har vært gode - både eksternt og internt.
– Folk synes det er gøy at vi nå er i gang. Jeg opplever også en stor interesse blant finansfolket til å komme inn til oss, nettopp fordi de får anledning og tid til å snakke om bransjen sin, sier hun.
– Nyhetskanalen er en utrolig god mulighet for å få dem til å prate litt mer enn i en vanlig reportasje, sier Graff.