Jeg har et lett forsinket nyttårsforsett: Færre apestreker. Nå er det slutt på utagerende smilefjes på jobben
SØNDAGSPOSTEN: Jeg tror vakre ord, melodiske setninger og følsomme kommaer vil virke bedre. Det er tross alt språket som skiller oss mennesker fra dyrene.
Bård Borch Michalsen
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oxford English Dictionary kåret i 2015 en emoji til årets ord:
Et ansikt med gledestårer
Men er en emoji et ord?
Emojis er digitale bilder som vi alle bruker stadig oftere. På norsk bruker vi samlebegrepet smilefjes, med det finnes ansiktsuttrykk for enhver følelse.
Bård Borch Michalsen:
Kommentatoren begynte å arbeide som journalist midt på 1970-tallet, Han har arbeidet i dags-, fag- og ukepresse, nærradio, lokal-TV og nyhetsbyrå, er utdannet cand.polit/medieviter og er i dag førstelektor i organisasjon og ledelse ved Handelshøgskolen UiT, Det arktiske universitet, Campus Harstad.
Du får også daglig e-poster på jobb med smilefjes og andre ansiktsuttrykk, og jeg er verken bedre eller verre enn andre.
Men er det lurt?
BI-forskeren Linda Lai har undersøkt hvordan vi oppfatter emojis.
Hun har funnet at smilefjes og lignende symboler har en ubevisst, negativ effekt, spesielt i jobbsammenheng.
Derfor er smilefjes i profesjonell kommunikasjon en risikosport.
Smilefjeset kan bli tolket annerledes enn det jeg mente, eller det kan forvirre.
Og dersom jeg sender en stram og streng epost og avslutter med et smilende ansikt, dobbeltkommuniserer jeg.
Det er sjelden klokt, for hva er det egentlig jeg prøver å si?
Jeg skal skjerpe meg. Jeg må ta meg sammen. Jeg lover:
Nå er det slutt med utagerende smilefjesing på jobb.
For 2017 har jeg laget disse kjørereglene for smilefjes i e-poster, tekstmeldinger og annen skriftlig kommunikasjon på jobben:
Jo mer formell sammenheng jeg skriver i, jo mer varsom skal jeg være med å bruke emojis.
Jeg skal ikke bruke smilefjes til noen jeg ikke kjenner, en overordnet eller andre eksterne forbindelser dersom disse ikke har sendt slike til meg først.
Det holder uansett med én emoji. Når jeg bruker mange, forsvinner effekten, og flyten forsvinner. Det er som når jeg skriver med CAPSLOCK eller avslutter setningen med mange utropstegn. Det er uprofesjonelt!!!!
Smilefjesene er bare én av mange endringer digitaliseringen innebærer for skriftspråket. Når skriften visualiseres, er trekk av de før-skriftlige hulemaleriene på vei tilbake.
Den nye måten å skrive på er også en muntliggjøring av skriftspråket. Nye kanaler og virkemidler kan berike språket.
Baksiden er at vi kan glemme å bruke de mulighetene det vidunderlige alfabetetet (2700 år omtrent på denne tiden) og ordene gir for å kommunisere presist og nyansert.
For ikke å snakke om potensialet som ligger i et følsomt komma.
Heldigvis fikser ungdommen det bedre enn oss oldiser.
Forskere fra Storbritannia og Australia har i en studie fra 2014 sett på sammenhengen mellom ukorrekt språk i tekstmeldinger hos ungdom og språket de samme ungdommene benytter i klassiske skolesituasjoner.
Hovedkonklusjonen er klar: Slapp av!
Forskerne har funnet at ukorrekt språk i tekstmeldinger ikke må tolkes som et uttrykk for manglende kunnskap om korrekt språk, og ungdommene tar ikke feilene fra tekstmeldingene med seg til sammenhenger der det kreves et korrekt språk.
Grunnen til det spesielle meldingsspråket er dels hastverk, dels en sosial forventning om en ukonvensjonell språkbruk der ungdom snakkeskriver med hverandre.
Når vi skriver profesjonelt, skal vi gjøre som ungdommen:
Forbeholde snakkeskrivingen, konsekvent skriving på dialekt og herjing med emojis for privat kommunikasjon.
Språket er noe av det som skiller menneskene fra dyrene.
Da mennesket begynte å snakke og skrive, ble apene stående igjen i sin utvikling.
De nøyer seg med å klø hverandre på ryggen.
Kløingen er kommunikasjon.
Når aper klør en annen ape på ryggen, får denne apen det vi i dag kaller en like eller et smilefjes.