
Har du ikke lest disse 10 rapportene i ferien? Fortvil ikke - vi har lest dem for deg
SØNDAGSPOSTEN: Her er sommerens ti viktigste rapporter - oppsummert på tolv minutter.
Mediebedriftenes Landsforening presenterte sist i juni 10 rapporter som du med fordel kunne lese i sommerferien.
Det er ikke sikkert at alle av dere har lest alle de 10 rapportene, men ikke fortvil:
Her får du det viktigste.
Bård Borch Michalsen:
Kommentatoren begynte å arbeide som journalist midt på 1970-tallet, Han har arbeidet i dags-, fag- og ukepresse, nærradio, lokal-TV og nyhetsbyrå, er utdannet cand.polit/medieviter og er i dag førstelektor i organisasjon og ledelse ved Handelshøgskolen UiT, Det arktiske universitet, Campus Harstad.
- Les flere utgaver av Søndagsposten på Medier24
Troverdighet nødvendig for suksess
Reuters Institute for the Study of Journalism har levert en statusrapport for mediesituasjonen i 26 nasjoner. Rapporten er basert på statistiske data og intervjuer med til sammen 50.000 personer. Noen konklusjoner:


- Sosiale medier er viktigere for kvinner enn for menn, viktigere for yngre enn for eldre. Hver fjerde person fra 18 til 24 sier at sosiale medier er den viktigste nyhetskilden. For første gang slår sosiale medier TV i denne aldersgruppen.
- TV-nyheter på faste tidspunkter holder stand bare i de eldste aldersgrupper.
- Motstanden mot å betale for generelle nyheter er fortsatt sterk, spesielt i den engelsktalende verdenen. I noen få land beskyttet av eget språk er betalingsvilligheten noe høyere.
- Medievirksomheten satser storslagent på nyheter levert per video, men interessen blant publikum er mye lavere enn hva bransjen trodde.
- Norge har to topplasseringer blant de 26 nasjonene. Høyest utbredelse av internett (96 prosent av befolkningen) og størst vilje til å betale for nyheter digitalt (27 prosent av oss gjorde det i fjor).
- Årets rapport har to motstridende hovedbudskap. På den ene siden mister mediehusene kontrollen over distribusjonen. På den annen side er det fortsatt slik at publikum verdsetter og ønsker informasjon fra mediehus de kjenner og stoler på. Mediene må derfor sørge for å ta vare på troverdigheten og kvaliteten i deres merkevare.
> Hele rapporten på DigitalNewsReport.org.

Jeg tror ikke verden har behov for et Native Advertising Institute, men det har vi fått, og instituttet har laget en rapport om “native advertising” basert på svar fra 140 magasinsjefer i 39 land. Hvordan ser disse sjefene på muligheter for nye inntekter ved å tilby annonser digitalt som ligner på redaksjonelt stoff? Hva sier svarene? > Rapporten «Native Advertising: The Magazine Industry». Native Advertising Institute ligger ikke på latsiden, det skal de ha. Instituttet har spurt 20 såkalte eksperter hvordan det vil gå med nettreklame som ligner på redaksjonell omtale. De 20 ekspertene svarer at det vil gå bare bra, men de som lager reklamen, må bli flinkere til å fortelle gode historier. Ja, og så er noen få opptatt av etikken: Forbrukere liker ikke å bli lurt, så de må bli fortalt hva det handler om: Reklame. > Les rapporten “Native Advertising: 20 predictions”: Amerikanske “The Network for Global Media” har lett etter medietrender. Her er hva de har funnet: > Les rapporten: Innovation in Magazine Media. WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers) har laget en håndbok med en samling suksesser. Fellesnevneren er at målrettet satsing på kjønnsbalanse i medieorganisasjonene gir resultater, med eksempler fra blanmt andre India, Tyskland og Jordan. Noen konklusjoner: > Les rapporten på Wan-Ifra.org. Tinius Trust formidler i årsrapporten for 2015 ulike perspektiver på fremtidens plattformer for uavhengig journalistikk. Her er mange spennende stemmer, blant andre medieanalytiker Thomas Baekdal. Han skriver om hva Facebook kan brukes og ikke brukes til av medievirksomheter. Hans hovedpoeng er at Facebook tilbyr deg og meg mikroøyeblikk: Facebook is almost entirely focused on creating micro-moments for people who are bored. That’s what Facebook is about. It’s a channel that we turn to when we don’t have anything specific to do. Dette betyr – skriver Baekdal – at Facebook faktisk er å betrakte som en nisjekanal som passer som publiseringsplattform for dem som tilbyr publikum innhold som gir oss mikroøyeblikk når vi ikke gidder gjøre noe annet. Hva betyr dette for mediehusene? Facebook kan være egnet som distribusjonskanal for lett innhold som vi griper til for å komme gjennom kjedsomheten, men er uegnet som plattform for innhold som skal gi oss makro-øyeblikk – situasjoner der vi blir inspirert og finner innhold som virkelig interesserer oss (og som vi til og med kan være villige til å betale for). > Les gjerne hele rapporten på Tinius.com Medietilsynet har utarbeidet en sober rapport om hvordan barn fra 9 til 16 år bruker og opplever mediene. Her er ingen oppsiktsvekkende resultater, men derimot kvalitetssikret informasjon: > Barn og medier - les mer på Medietilsynet.no. I mars samlet netthoder seg i Berlin. Rapporten fra Digital Innovators’ Summit oppsummerer noe av det deltakerne snakket om, med overskrifter som «Virtual Reality», «The fight against ad blocking», «Emerging renevue streams» og «Content innovation». I den sistnevnte sesjonen tok en av deltakerne for seg «crowdsourcing», definert som en metode hvor redaksjonene kan involvere leserne sterkere i produksjonen av innhold. Eksempelet som ble gitt, var fra Sverige, der en avis ba leserne avmerke på et kart hvilken lånerente de betalte. 50.000 lesere bidro til å lage rentekartet. > Les hele: Digital Innovators. Medietilsynet lager årlige rapporter om økonomitilstanden i norske medievirksomheter. Tallene er basert på den enkelte bedrifts regnskap, så derfor er det situasjonen i 2014 som beskrives i den seneste rapporten. Da sto det slik til: > Medieøkonomi - på Medietilsynet.no. TNS Gallups eiere WPP har inngått et samarbeid med comScore inc. TNS Gallups rapportering om internettbruken for 2015 omfatter dermed også data for Nord-Amerika og USA. Den som ønsker håndfast informasjon om hvordan vi bruker internett her og der, finner det i en rapport breddfull av tall. Du vil også kunne få svar på om Nordlys eller Bergensavisen er størst på mobil. To nyttige opplysninger om status for nettbruken vår: > Internettbruk 2015 - fra TNS Gallup.Redaksjonene lager annonsene
Må fortelle de gode historiene
VR og nisjer (paven og narkotika)
Kvinner til topps
Facebooks mikroøyeblikk
Tren mer, foreldre
La leserne bidra
Pengene som falt i forfjor
2,3 internett-enheter per person