Helge Holbæk-Hanssen for litt over 20 år siden.

Siden 1995 har det vært same procedure every year, men i morgen er det Helges siste runde med opplagstall

Og han kan avslutte på topp, for etter mange års nedgang kommer det igjen mange oppløftende opplagstall tirsdag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Helge Holbæk-Hanssen skal tirsdag presentere tallenes tale om medierikets tilstand for siste gang, 21 år etter at han la frem tall som for første gang fortalte om nedgang i avisopplaget.

I så måte kan man velvillig si at han avslutter på opptur, fordi i morgen er det uvanlig mange aviser som kan fortelle om vekst igjen.

 

1994. Norske aviser hadde seilt på en sammenhengende opplagsbølge siden freden hadde brutt løs, og Norske Avisers Landsforening (NAL) kunne på nytt berette om all time high, godt hjulpet av OL på Lillehammer og EU-avstemninger.

Nedgangen snudd - avisopplaget øker! Helge Holbæk-Hanssen i 1997.

Begge evenementene økte avissalget.

1994. Etter 12 år i Bergens Tidende tiltrer Helge Holbæk-Hanssen som fagsjef i NAL.

I februar hvert senere år har han ledet offentliggjøringen av opplags- og lesertallene, en sammenhengende nedtur.

 

- Vi så nok for oss mulige elektroniske plattformer for publisering, men ikke at alt skulle bli snudd opp ned, forteller Helge om utviklingen.

Nyere tid, altså 2012: Administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey og fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i Mediebedriftenes Landsforening.

Internett sørget for grunnleggende strukturelle endringer, og konkurransen ble internasjonal.

Norske aviser hadde en samlet leserdekning i verdenstoppen, og fortsatt er det slik at norske mediehus har en samlet dekning som er bemerkelsesverdig, mener den tidligere fagsjefen for avis i NAL, nå med tittelen fagsjef marked i Mediebedriftene.

- Tror du bunnen er nådd?

- Det gjenstår å se. Jeg håper trenden er snudd. Brukerbetalingen blir stadig viktigere, sier Holbæk-Hanssen.

 

Hele 5300 tall om opplag og lesing av aviser og magasiner blir presentert i VG-huset tirsdag morgen, og tradisjonen tro vil mediehusene formidle tallene på en måte hvor et hvert tegn på egen fremgang blir løftet opp og frem.

Konkurrenters tilbakegang er også populært.

- Det er sjelden opplags- og lesertallene gir verdens beste journalistikk, konstaterer Holbæk-Hansen.

 

- I 2003 lagde du og Mediebedriftene lekeavisen Morgendagen 2033, for å vise at aviser på papir vil leve da også. Tror du det fortsatt?

- Det meste blir mer digitalt, men papiret tilbyr en lesekvalitet som nettet ikke gir, så aviser på papir vil finnes på en eller annen måte også i 2033.

- 1. juni er du pensjonist. Hva nå?

- Jeg har et krypinn på Korfu jeg vil benytte mer, og så vil jeg kanskje skrive litt, muligens historie, sier Helge Holbæk-Hanssen.

 

  • Tirsdag 7. mars presenterer Mediebedriftene lesertall, opplagstall, mediehustall og annonsetall for 2016. Pressekonferansen holdes i VGs auditorie i Akersgata 55 klokka 9.

 

Powered by Labrador CMS