New York Times kutter ut bannerannonser - etablerer nytt native-format sammen med Google
Er dette starten på slutten for banner-formatet?
Denne artikkelen er over to år gammel.
Wall Street Journal meldte denne uka at the grey lady i det amerikanske avismarkedet, New York Times, nå tar et offensivt grep:
Avisa vil nemlig helt kutte ut bannerannonser på nett.
Ifølge WSJ skal nettavisen erstatte den tradisjonelle bannerannonsen med et nytt format, som har fått navnet Flex Frame.
NYT peker på den samme utviklingen som resten av bransjen har sett: Bannerannonser som virker stadig dårligere og blir stadig billigere.
Overfor WSJ peker visedirektør for annonser og innovasjon, Sebastian Tomich, på hvordan Facebook har etablert en helt ny form for annonsering:
- Det er en veldig «native» måte å annonsere på, men du har i realiteten ikke sett mange mediehus ta den modellen helt ut.
Flex Frame vil være et standardisert og responsivt native-format, med tekst, bilder og lenker.
Og NYT har med seg en av de globale gigantene i forsøket på å revitalisere digital markedsføring: Google er ikke bare første annonsør i stor skala på det nye formatet, for sin nye mobiltelefon.
Formatet tilbys også gjennom Googles DoubleClick-plattform for mediehus.
> LES MER om bannerdøden på WSJ.com. Du finner også mye om det nye formatet i Googles case-blogg.