MediaPuls episode 95: Hokus, pokus, Oculus

PODKAST: Digitale innfødte blir VR-innfødte. Og skal vi tro Facebook og Oculus kommer alle til å ha sitt eget virtuelle sted og sin egen avatar på VR-web i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebook bladde opp to milliarder dollar for Kickstarter-selskapet Oculus Rift i 2014. For kort tid siden gjennomførte Oculus sin utviklerkonferanse, og kom med en rekke spennende nyheter. Hos Facebook har Mark Zuckerberg definert Facebook sin fremtid i tre hovedpillarer; VR, AI og Internet.org.

I denne episoden av MediaPuls diskuterer vi nærmere høydepunktene fra konferansen, og hva VR vil bety for mediebransjen. Mens eksemplene på norske VR-prosjekter fra mediebransjen er ytterst få, er satsningen stor og strategisk hos flere av de toneangivende mediehusene «over there».

Marius sin favorittavis, The New York Times, har bestemt seg for å fjerne bannerannonsene, og erstatter det utskjelte reklameformatet med Flex Flame, som avisen har utviklet sammen med Google.

«sosiale medier siden sist»-spalten tar vi en kikk på Campaign Planner verktøyet til Facebook, og gratisverktøyet Audio 360, som gjør det mulig å legge til «Spatial audio» til 360 video.

Snapchat har lansert post-roll annonser, samtidig som de har gått et steg tilbake og fjernet auto-avspilling av storyen.

For Twitter sin del ser det dessverre veldig mørkt ut om dagen. Den ene etter den andre potensielle oppkjøpskandidaten flyr sin vei, og tar sjekkheftet med seg.

Hør på MediaPuls via 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/287353632" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS