Illustrasjonsfoto: Handel og reklame på internett.Håkon Mosvold Larsen, Scanpix
Er bannerannonsen død? Nei - kunstig intelligens vil ta programmatiske reklamekjøp til et helt nytt nivå
KOMMENTAR: - Når vi legger intelligens til en allerede effektiv plattform, hever vi nivået enda mer. Og «AI» blir en viktig del av framtidas digitale annonsekjøp, mener Magnus Johansson.
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Magnus Johansson, Nordensjef i Rocket Fuel
Kunstig intelligens er løsningen til programmatisk annonsering.
Enkelt forklart er det en måte for annonseselgere og kjøpere å sikre at digitale annonser blir sett av de riktige personene til rett tid.
Dette håndteres automatisk av smarte systemer som bruker trekker nøkkelinformasjon ut av store mengder data knyttet til forbrukervaner, demografisk informasjon, interesser, geografisk plassering, og en rekke andre faktorer.
Den programmatiske bannerannonsen kan også tilpasses alle tilgjengelige enheter som desktop, mobiltelefoner og nettbrett.
Kunstig intelligens tar programmatisk annonsering til et nytt nivå og legger intelligens til en allerede effektiv plattform.
I det programmatiske miljøet ser vi at kunstig intelligens hever nivået. Kunstig intelligens er en form for maskinlæring som både håndterer store mengder data, og kan forutsi (prediktiv analyse), når annonsen får størst effekt på forbrukeren og på hvilken device. Uten kunstig intelligens fungerer ikke digital annonsering Magnuså effektivt og derfor vil AI være en viktig del av digital annonsering i framtiden.
Problemet med "tradisjonelle" bannerannonser er at de kan oppleves som irrelevante og forstyrrende for brukerne når de blindt dytter ut sitt budskap. Men ved riktig bruk av kunstig intelligens er det mulig å unngå dette på en måte som aldri før har vært mulig. Forbrukerne eksponeres for annonser som taler til deres interesser og behov.
Kunstig intelligens gjør også reklamekampanjer mer effektive mens de pågår. Ved analyse av brukeratferd finner teknologien mønstre og justerer seg deretter underveis. Ved å levere annonser basert på relevans for den enkelte bruker, unngår annonsører irriterte forbrukere. Dette kan også føre til en reduksjon i antallet som installerer adblockers.
Hovedtyngden av investeringene innen programmatisk er øremerket banneren. Video forventes å øke og nå banner i 2020, men vi anslår at banneren vil fortsatt stå for 34 prosent av det programmatiske.
Mange annonsører benytter seg av denne teknologien. Kunstig intelligens analyserer sannsynligheten for antall konverteringer før annonsøren kjøper en annonsevisning, i henhold til de parameterne annonsøren har angitt. Systemet beregner det beste tidspunktet for reklamevisningen og bestemmer verdien. Denne teknologien gjør at annonsøren sparer tid, penger og gir høyere ROI (return on investment). Alt dette i løpet av sekunder, i sanntid.
Kunstig intelligens og programmatisk annonsering er en metode som åpner dørene for nye annonseformater. Men det krever at du omfavner teknologien og har en ny tilnærming til hvordan du jobber med markedsføring.
Hele 83 prosent av alle annonsører angir at programmatisk annonsering faktisk økte verdien av bannerannonseringen. Troen på denne teknologien er sterk; 80 prosent av annonsørene mener at den er avgjørende for å lykkes i dagens marked. Dette må sees i lys av at nesten alle annonsørene (95 prosent) vet at de nå har en gylden mulighet til å bruke mer data på en smartere måte. Men til tross for både vilje og tillit, er det fortsatt for få som gjør det. Det finnes en måte å nå ut med sitt budskap til forbrukerne, og det er et perfekt verktøy for dette – den programmatiske bannerannonsen som er drevet av kunstig intelligens.
Det er derfor helt feil å kaste dødsdom over bannerannonsen.
Faktisk er det slik at den akkurat nå er i en unik posisjon med tilgang til uante muligheter på grunn av ny teknologi.
Kunstig intelligens har løftet bannerannonsen til et nytt nivå.