Redaktør Jonas Sætre i Stord24, redaktør Esther Moe i Suldalsposten og redaktør Arne Reginiussen i Nidaros.

Banker gjør det «superlett» å si opp avis­abonnement – nå reagerer redaktører: – Vi har fått 35 oppsigelser

– De nærmest oppmuntrer bankkundene sine til å si opp abonnementet på lokalavisa, sier redaktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sparebanken Vest, Sparebank 1 SMN og en rekke andre banker har den siste tiden innført en splitter ny løsning i nettbanken hvor kundene kan si opp løpende abonnementer direkte – uten å måtte gå gjennom for eksempel lokalavisa eller Netflix.

Den nye ordningen fikk Stord24-redaktør Jonas Sætre til å reagere, som i en kronikk mandag ga uttrykk for sterk misnøye rundt den nye ordningen.

– Viser manglende forståelse

Overfor Medier24 utdyper han at han forstår at banken ønsker å skape tjenester som kommer forbrukerne til gode, men han reagerer på timingen – og at det er en unødig tjeneste.

– Det jeg reagerer på er at bankene ved denne løsningen reduserer avislesere til konsumister, og et avisabonnement til en unødvendig utgift på samme måte som et mobilabonnement eller en strømmetjeneste som man klarer seg uten. Banken bidrar derfor til at færre seg nødvendigheten av å betale for journalistikk. Når man ser betalingsviljen for nyheter allerede er på bunn for de yngre generasjonene, så er dette det motsatte av hva mediebransjen trenger, sier han til Medier24.

Sætre er mener at Sparebanken Vest må praktisere som de preker, ved at de også etterlever et samfunnsengasjement. Han mener at det er på grensen til umusikalsk å lansere en slik tjeneste nå:

– Det å nærmest oppfordre bankkundene til å si opp lokalavisa – og i tillegg bruke hele annonsebudsjettet sitt på amerikanske teknologiselskaper – det viser en manglende forståelse for inntektsgrunnlaget til mediene. Det er ikke å ta samfunnsansvar, fortsetter han.

Får støtte fra andre redaktører

Ansvarlig redaktør i Suldalsposten, Esther Moe.

Sætre får støtte på prinsipielt grunnlag fra andre redaktører.

Esther Moe i Suldalsposten sier til Medier24 at hun har litt blandet følelser rundt lanseringen av slike tjenester. Hun er også personlig kunde i Sparebanken Vest.

– Det er som et tveegget sverd, for jeg har jeg sansen for at banken lanserer enkle løsninger for meg som kunde, men hele greia med å være en lokal samfunnsaktør, som de har sagt at de ønsker å være, er at du forventer at de kan skille snørr og bart til vanlig. Særlig i denne tiden. Det er nemlig en forskjell på å abonnere på Spotify og lokalavisa si og det bør de kunne skille på i en slik tjeneste, mener Moe.

Også redaktør Arne Reginiussen i avisa Nidaros i Trondheim reagerer. Han støtter Sætre på at det er dumt å lansere en slik tjeneste akkurat nå.

Redaktør Arne Reginiussen i Nidaros. Her foran Adresseavisens kontorer i Trondheim.

– Når mediene nå sliter og må permittere, så er det litt umusikalsk å promotere en tjeneste for å minne folk på at de kanskje ikke betale for avis. Tidspunktet blir veldig spesielt, sier han.

Nidaros-redaktøren har ikke selv sett noe ras av abonnenter på grunn av denne ordningen ennå, men reagerer på timingen midt i koronakrisen – og mener generelt at tjenesten er unødvendig for lokalavisens del.

– Prinsipielt tenker jeg at det er bra at folk får oversikt over sin private økonomi og at man har oversikt over hvilke abonnement man har, men i Amedia har vi en veldig enkel måte å administrere abonnementet på. At en tredjepart skal si opp abonnementet for deg, ser jeg på som rotete og at det kan oppstå komplikasjoner på veien.

– Tar krisen på største alvor

Kommunikasjonssjef Johannes Dobson i Sparebanken Vest opplyser på sin side til Medier24 at den nye «Mine abonnementer»-løsningen har vært under utvikling i samarbeid med deres underleverandør over lengre tid.

Tidspunktet for lansering før påske henger først og fremst sammen med et utviklingsløp som har pågått fra lenge før koronakrisen.

Johannes Dobson, kommunikasjonssjef i Sparebanken Vest.

– Vi mener at kundene alltid skal ha best mulig oversikt over sin egen økonomi for å gjøre best mulig valg for seg selv, særlig nå. Derfor vurderte vi det slik at tidspunktet for å lansere løsningen var like riktig med det som opprinnelig var planlagt.

– Hvordan opplever dere kritikken fra Stord24?

– Vi tar den krisen vi står overfor nå på største alvor. I dette tilfelle handler det om en digital løsning som gir våre kunder bedre oversikt over egen økonomi, noe som er en viktig del av vårt kundetilbud, særlig nå som mange har en mer krevende økonomisk hverdag. Det er viktig å understreke at vår løsning gir kunden bedre oversikt over abonnementer, og at det er opp til kunden selv om man ønsker å si opp et abonnement. Tidspunktet for lanseringen henger sammen med et løp planlagt uavhengig av krisen, og når det gjelder annonseplasseringene vi har gjort i perioden er faktum at vi har brukt mindre på sosiale medier og mer på norske medier.

– Er det aktuelt å ekskludere lokalaviser eller medier fra den lista?

– Abonnementsoversikten skiller verken på hva slags type abonnement det er, eller om abonnementet er norsk eller utenlandsk. Dersom det hadde vært tilfellet, ville den ikke gitt det reelle totalbildet og hatt begrenset bruksverdi. Derfor har vi ikke vurdert å ekskludere noen spesifikke abonnementsgrupper, sier han.

Samtidig avviser kommunikasjonssjefen at de «legger hele annonsebudsjettet på et amerikansk teknologiselskap».

– I likhet med de fleste andre virksomheter vi konkurrerer med og andre annonsører er sosiale medier en integrert del av markedsførings- og annonsestrategien. Faktum er at vi i denne perioden har justert ned vår annonsering i sosiale medier, mens annonsekronene brukt på norske medier har økt. 

Har økt annonseringen

Også i Sparebank 1 SMN har de lansert en lignende tjeneste, men det skjedde i januar – i god tid før koronakrisen var der for alvor.

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad forteller til Medier24 at de lanserte tjenesten fordi det er et nyttig verktøy for sine kunder for å få bedre oversikt over sin egen økonomi – og som de må aktivere selv.

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN.

– Det er viktig at man har et sunt forhold til sin egen privatøkonomi og da må man se på om man har unødvendige utgifter. I så måte er det et nyttig verktøy. Så må vi som forbrukere selv ta stilling til om det er trening- eller avisabonnementer eller andre ting som vi anser som overflødige eller om man vil videreføre det.

– Kan det være aktuelt å ekskludere mediene fra denne lista – gitt den situasjonen man nå er i?

– Vi har ingen holdning til hvilke abonnement kunden bør se spesielt på. Dette er et generelt verktøy for å bevisstgjøre våre kunder på hva pengene deres går til.

– Hva tenker du om dette verktøyet nå som mediene sliter?

– Jeg synes det er trist å høre at mediene mister abonnenter. For vår del har vi tatt et utvidet ansvar – og annonserer mer enn vi pleier. Vi gjør vårt og har masse avisabonnementer, så vi gjør vår del av jobben, men det er trist å høre at de mister abonnenter. Så tror jeg ikke man skal overvurdere betydning av dette verktøyet, avslutter han.

Powered by Labrador CMS