Medier24 meldte i flere runder forrige uke om Jernbaneverkets nye navn, Bane NOR SF, som skal være fullt operativt fra 1. januar 2017.
Prosessen for å finne navn og logo har så langt kostet 545.000 kroner, men det er før en omfattende omprofilering og utrulling av en fysisk logo - hvilket etter alt å dømme vil mangedoble denne kostnaden.
Logoen og navnet - som er laget av Scandinavian Design Group - har møtt skarp kritikk både i sosiale medier og fra mer formelle organer:
Navnet ble skarpt kritisert av Språkrådet, som slo fast at det«bryter med de fleste reglene for navnevalg i staten».
Nå viser det seg også at det nye navnet ikke blir tilgjengelig på nett. Jernbaneverket - eller Jernbaneinfrastrukturforaket SF - som nå heter Bane NOR SF - har nemlig ikke sikret seg domenenavnet banenor.no.
Christian Bugge Hjorth sier til Medier24 at det er et domene og navn selskapet hans har eid en tid, med tanke på forretningsplaner som så langt ikke er registrert:
- Vi registrerte dette for en klient som hadde noe forretningsplaner, som så langt ikke er blitt realisert.
Det er heller ikke registrert noen selskaper eller virksomhet med et lignende navn, men Bugge Hjorth understreker at det lå reelle planer bak og på ingen måte var noen spekulative domeneplaner bak:
- For å si det sånn, dette var ikke noe vi registrerte forrige uke, men flere år før Jernbaneverket skulle bytte navn. Der det fins konkrete planer som foreløpig ikke er realisert, men som kan være aktuelle i framtida.
- Hvilke planer er dette snakk om?
- Det kan vi naturlig nok ikke si så mye om, av hensyn til klienten, svarer Christian Bugge Hjorth.
Ble kontaktet for kjøp
Men har Jernbaneverket forsøkt å kjøpe banenor.no? Ja, svarer han som fortsatt eier det.
Ifølge Bugge Hjorth tok et advokatkontor kontakt flere ganger før sommeren, uten at det førte til noe salg.
- Først tror jeg de tilbød 15.000 kroner. Vi svarte at det var alt for lite. Dette var visstnok før det var bestemt at navnet ble Bane NOR, og de hadde visst flere alternativer.
- Så tilbød de en «opsjon» på 50.000 kroner, det vil si at de kunne kjøpe domenenavnet hvis det navnet ble valgt. Vi takket nei til det også, sier han.
- Hva er et domenenavn verdt?
- Det ligger jo en smertegrense et sted, og det er jo investert noe i navnet allerede. Hvor smertegrensen går, synes jeg det er feil av meg å si noe om i media. Hvis de er interessert, så blir det selvsagt en forhandlingssak. Men vi har ikke hørt noe siden før sommeren.
Mener de klarer seg uten banenor.no
Når Medier24 spør Jernbaneverket / Bane NOR SF om denne saken, bekrefter prosjektleder merkevare, Cecilie Pindsle, at selskapet ikke har domenenavnet banenor.no:
- Det har ikke vært mulig å få ervervet dette domenet til en fornuftig pris. Vi er for tida heller ikke dialog med eieren av domenenavnet.
- Hva er en fornuftig pris?
- Det kan vi ikke kommentere i media, svarer Pindsle.
Hun viser videre til at selskapet har registrert domenenavnet bane-nor.no- med bindestrek. Det ble registrert 13. juni i år. Domenenavnet banenor.comer også registrert.
- Men hvor heldig er det at dere ikke har det naturlige domenenavnet banenor.no - som nok brukere vil oppsøke først for å finne Bane NOR pånett?
- Vi forholder oss til at vi ikke sitter på rettighetene til banenor.no, og skal sørge for tilstrekkelig markedsføring av vårt domene slik at det ikke vil være noen tvil for hverken våre samarbeidspartnere eller offentligheten hvor de skal henvende seg for å finne oss.
...hvor mye koster et domenenavn, da?
Det fins det trolig ikke ett svar på, men mange forskjellige.
Som da Universitetet i Nordland og Høgskolen i Nord-Trøndelag skulle bli Nord universitet, betalte de ifølge Khrono.no hele 1,4 millioner kroner (!) for domenenavnet nord.no.
Men domenenavn kan også koste langt mindre - i hvert fall hvis de selges mellom to søsterselskaper som begge eies av det offentlige:
For to år siden brukte Ruter konsulenthjelp til 24.000 kroner - for å finne ut at domenenavnet Sporveien.no var verdt 5000 kroner, da søsterselskapet Sporveien Oslo skulle overta domenet. Hele den historien finner du på Aftenposten.no.