Kampanjen «Stopp – tenk deg om» skal bidra til å bekjempe hets, spredning av falske nyheter og svindel på nett.

2 av 3 dropper å ytre seg på grunn av hets og negativ tone i debattene på Facebook

Kvinner vegrer seg i større grad enn menn, dette kommer frem i en rapport som Likestillings- og diskrimineringsombudet publiserte i år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hvis alle som debatterer i sosiale medier hadde tatt seg tid til å tenke seg om før de deler sin mening, hadde sannsynligvis både debattklimaet og kvaliteten på diskusjonen vært langt bedre. Hets i sosiale medier er en utfordring vi må bekjempe, både for å beskytte den enkelte, men også for den generelle samfunnsdebatten som ligger til grunn for vårt demokrati. Stopp – tenk deg om, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland, i en pressemelding fra NorSIS.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), slipper kampanjen «Stopp – tenk deg om», på oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet, og starter nå i august. Kampanjen skal bidra til å bekjempe hets, spredning av falske nyheter og svindel på nett.

– Vi må bli mer bevisst hvordan vi oppfører oss

– Uriktig informasjon om politiske saker og et langt tøffere debattklima i forbindelse med stortingsvalgkampen, gjør det ekstra viktig å minne oss alle på viktigheten av kildekritikk. Vi ønsker å øke bevisstheten rundt bruken av sosiale medier for spredning av manipulert informasjon.

Målet med kampanjen er å få hver enkelt til å tenke seg om når de bruker internett. Kampanjen er laget av byrået Både Og, og gjennomføres i et samarbeid med Politiet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

– Vi vet at risikoen for at vi deler falske nyheter, reagerer med hets på en post i sosiale medier eller går på en svindel er mindre dersom vi får tenkt oss om før vi foretar oss noe. Hvis vi alle er litt mer bevisste på hvordan vi oppfører oss, vil vi i felleskap gjøre nettet til et tryggere, bedre og mer opplysende sted å være, sier administrerende direktør i NorSIS, Lars-Henrik Gundersen.

Over halvparten mener falske nyheter er et problem

I en fersk undersøkelse gjenomført av NorSIS, kommer det frem at 53 prosent mener falske nyheter er et stort problem i samfunnet, der 36 prosent har opplevd at venner eller bekjente har delt nyheter på sosiale medier det siste året som har vært falske.

I en rapport fra Likestillings- og diskrimineringsombudet kommer det frem at 2 av 3 ofte eller av og til velger å ikke ytre seg på grunn av hets på Facebook. Kvinner og yngre mennesker vegrer seg i større grad enn menn og eldre. 7 av 10 har opplevd at andre skriver nedsettende eller krenkende i debattråder på Facebook.

Hvis alle som debatterer i sosiale medier hadde tatt seg tid til å tenke seg om før de deler sin mening, hadde sannsynligvis både debattklimaet og kvaliteten på diskusjonen vært langt bedre. Hets i sosiale medier er en utfordring vi må bekjempe, både for å beskytte den enkelte, men også for den generelle samfunnsdebatten som ligger til grunn for vårt demokrati. Stopp – tenk deg om, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland.

Powered by Labrador CMS