Bergensavisen har nådd 20.000 abonnenter, som har vært en milepæl og et mål for avisen i lang tid.
- Det er en slags drøm å nå dette nå. Vi trodde kanskje at vi kunne klare det til nyttår, men vi tok det allerede nå og det er veldig hyggelig, smiler Sveinbjørnsson, som har ledet avisen i siden mai 2016.
Skal bli større enn BT
Da kom han fra erkerivalen Bergens Tidende, hvor han var kommentator. Og det er mot rivalen han skuer når han tegner opp det neste målet.
- Planen er å slå BT og bli størst i Bergen. I dag har de rundt 45.000 abonnenter med adresse i Bergen og det er ikke unaturlig at vi kan klare det på sikt, sier han og viser til at Telemarksavisa nylig ble større enn Varden, som jo ligner det samme scenarioet.
Det endte med at redaktør Ove Mellingen måtte gå fra Bergen til Skien, ettersom han klarte å bli større enn konkurrenten.
- Har du noen fysiske mål hvis dere slår BT, Sigvald?
- En av spaltistene våre mente at jeg burde forsøke å gå på byfjellene her, så jeg får kanskje prøve det da.
Lønnsomt? Veldig lønnsomt
Av de 20.000 abonnentene står det digitale for over halvparten. Komplett-abonnenter er ca 7.500.
Bergensavisen har primært hatt løssalget som sin viktigste kanal, men det har avtatt.
- Opplagsmessig er ikke det så viktig med løssalget lengre. Men det er fremdeles viktig for avisen. Så lenge det smaker mer enn det koster å satse på løssalg, så kommer vi til å fortsette med det. Og vi tenker løssalg når vi utformer avisen, selv om mange får den på matta.
- Hvor mye penger er det i de 20.000 abonnentene?
- Det er lønnsomt, veldig lønnsomt, så det blir penger av det. Dette er det som gir oss mulighet til å investere i journalistikk. Det er der vi har økt kostnadene betydelig og det kommer også til å gjøre fremover. Poenget vårt er å lage en best mulig lokalavis for Bergen.
- Hva er hemmeligheten?
- BA er en veldig god organisasjon og vi er tydelig på at vi er en lokalavis for storbyen Bergen og vi har dermed et stort vekstpotensiale. Da må vi lage en kjekk og nyttig avis. Men det er også viktig at hvis det er gøy å lage avisen, så er det kanskje gøy å lese den også. Vi tar oss ikke så veldig høytidelig.
- Hvordan er konkurransen fra BT? Knivskarpt?
- Ja, visst er det det. Men du må huske på at BT er en regionavis, som må favne mye bredere enn oss, med en svær kommentaravdeling og de skriver om mye nasjonal politikk. Alt i alt er det mye Aftenposten-stoff der, så på spøk kaller vi dem Aftenposten på nynorsk, smiler sjefredaktøren.
- Ikke bli for kjepphøy
Bergensavisen fikk pressestøtte på 27,5 millioner kroner i fjor, for å være en såkalt «nummer to»-avis i Bergen. Og den er viktig for at BA har klart å vokse.
- Frykter du at den forsvinner?
- Jeg frykter alltid det. Jeg håper på noe annet, men jeg frykter alltid det for den er så utsatt. Det er vanskelig og utfordrende å tørre å tenke langsiktig. Men den beste medisinen mot å frykte at at pressestøtten blir endret dramatisk, er å lage et produkt som favner bredt og er viktig for folk og publikum. Det gjør at vi greier å ha gode opplagsinntekter - og som igjen vil danne grunnlag for gode annonseinntekter.
- Hva er utfordringene fremover?
- Vi må ikke bli for kjepphøye, selvgode, late og fornøyde. Bergen er en stor by, men når vi «bare» har 20.000 abonnenter, så er potensialet veldig mye større. Og det skal vi klare.
- Er det noen som ser på fjernsyn?
Denne uka fikk TV 2 135 millioner kroner i en avtale med staten, for at de skal fortsette å være en kommersiell allmennkringkaster.
Da avtalen var i boks, rykket nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2 ut og sa hun skulle ansette journalister fra BT og BA.
- Hvis BA har noen journalister som vil til TV 2, så får de nesten prøve det da. Vi må sørge for et så godt arbeidsmiljø her hos oss at det ikke blir så attraktivt.
- Det må forresten være mye gøyere å lage avis for Bergen enn å drive med fjernsyn for resten av landet. Er det noen som ser på fjernsyn ennå? Jeg vet ikke, ler han.