Sigvald Sveinbjørnsson, ansvarlig redaktør i Bergensavisen sier avisen vil fortsette å bruke mer penger på journalistikken i 2019.

Økte inntekter, men kraftig resultatnedgang for Bergensavisen: – Vi brukte mer penger på journalistikken

Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson er komfortabel med årsresultatet til BA - og varsler økt redaksjonell satsing.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bergensavisen la bak seg et historisk 2018, med milepælen 20 000 abonnenter som høydepunktet i fjor høst.  

Den gode opplagsutviklingen fortsatte også ut året, men de ferske regnskapstallene for 2018 viser likevel en klart resultatnedgang. 

Årsresultatet for 2018 endte på 6,5 millioner kroner, mot 9,3 millioner i 2017. Driftsresultatet før skatt endte på 8,1 millioner kroner for 2018, mens summen i 2017 var 12 millioner kroner.

Samtidig økte inntektene fra 111 millioner kroner i 2017 til 114,5 millioner kroner i 2018.

– Komfortabel med resultatet

Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson er derfor en godt fornøyd mann.

– 2018 var et veldig godt år for Bergensavisen. Jeg er særs fornøyd med veksten i inntektene. Det er veldig viktig for oss, sier han til Medier24.

Og serverer en forklaring på resultatnedgangen: 

– Vi brukte mer penger på å utvikle journalistikken vår og produktet vårt i fjor enn vi har gjort på lang tid. Noe vi også skal gjøre i år. Så selv om det trakk resultatet ned litt, er jeg likevel veldig komfortabel med det resultatet vi endte med i 2018, sier Sveinbjørnsson.

Det stadig økende antallet abonnenter er ikke overraskende hoveddriveren bak inntektsvektsten. Og den både håper og tror BA-sjefen vil fortsette i 2019.

– Vi er veldig spente på tallene for første halvår, som kommer til høsten. Men det jeg vet er at det er et jevnt tilsig av abonnenter. Samtidig er ikke løssalget all verden, men stabilt. Vi forventer derfor litt vekst. Vi er fornøyd med opplagsutviklingen, men målet er å vokse ytterligere, slår Sveinbjørnsson fast.

Usikkert annonsemarked og pressestøtte

For BA - som nå er den fjerde største avisen i Amedia - er fortsatt ikke fornøyd med å være avislillebroren bak Bergens Tidende i Vestlandets hovedstad.

– Det er rom for å vokse mer her i Bergen. For å få til det er det viktig at vi er tydelige på hva vi er for noe. Og vi er en lokalavis. Det betyr å være mye ute, og være tettere på bergenserne vi skriver om og for, sier Sveinbjørnsson.

Det er likevel noen mørke avisskyer over de sju byfjellene i Bergen med tanke på fremtiden. I BA-regnskapet oppsummeres det at det «knytter seg generelt usikkerhet knyttet til vurderinger av fremtidige forhold».

Og det handler fortsatt om fallende annonseinntekter, samt en vedvarende bekymring rundt fremtidig pressestøtte. 

– Det er mye å bekymre seg for i denne businessen. Hovedutfordringen er et annonsemarked som fremdeles siger, der andre kanaler har spist ganske mye. Også er pressestøtten usikker for oss. Den er en viktig inntektskilde, men vi må gjøre oss mindre og mindre avhengig av den. Derfor blir våre andre inntekter mer viktig fremover, sier Sveinbjørnsson. 

– Pressestøtten kan vi ikke gjøre noe med

For mens BA mottok 27,7 millioner kroner i pressestøtte i 2017, var tallet falt noe til 26,6 millioner kroner i 2018. Dette handler om en korreksjon grunnet en feil i tildelingen i 2017, forteller Sveinbjørnsson.

Den største usikkerheten er uansett knyttet den mye omtalte inntredenen til Dagbladet + og Morgenbladet i søkerbunken.

BA ligger imidlertid - ifølge prognosen til Medietilsynet - an til å få den største økningen.

Sveinbjørnsson ønsker uansett ikke å tenke altfor mye på det.

– Vi må konsentrere oss om det vi kan gjøre noe med selv. Pressestøtten kan vi ikke gjøre noe med. Det vi derimot kan gjøre noe med er å lage en så god avis som mulig, sier han.

Powered by Labrador CMS