Tine Austvoll Jensen er administrerende direktør i Discovery Networks Norge, og dermed ansvarlig redaktør for både TV-kanalene og Eurosport.no.

Eurosport.no kopierte nesten hele saken fra Bergensavisen. Discovery beklager stofftyveriet og varsler gjennomgang

- Vi skal gå opp et løp for å forsikre oss om at rutinene sitter fremover, sier kommunikasjonsrådgiver Lars H. Kvam.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

BA.no meldte mandag ettermiddag om en gladnyhet for Brann-fansen:

BAs sak om de glade supporterne.
Eurosports tittel og ingress slik den står i dag.

En sponsor bladde opp 20.000 kroner som kompensasjon til supporterne som hadde brukt penger på å dra til Trondheim for å se serieåpningen mellom Ranheim og Brann tidligere i mars. Kampen ble nemlig avlyst et kvarter før kampstart. 

Mindre glad ble BA-journalist Tormod Bergesen da han oppdaget at Eurosport.no i praksis hadde kopiert hele saken - med litt andre formuleringer og samtlige sju sitater fra Bergensavsens intervju.

Mens BAs sak var på drøyt 2700 tegn, var Eurosports tekst på 2500 - altså nesten like lang.

  • For ordens skyld: Den saken som nå kan leses på Eurosport er kortet kraftig ned.

 

Fikk beklagelse

Bergersen reagerte på Twitter samme kveld, og spurte hvor han skulle sende regning. Svaret kom raskt fra journalist og redaksjonsleder Jonas M. Rye, som beklaget og meldte at saken ble justert.

Kommunikasjonsrådgiver Lars H. Kvam i Discovery bekrefter også at man var i kontakt med BA for en beklagelse mandag.

- Vi gjenga for mye av deres artikkel - det er vi helt enig i, sier Kvam. Og varsler opprydding:

- Vår siteringspolicy skal være raus og i tråd med praksis i norsk sportspresse, og vi skal gå opp et løp for å forsikre oss om at rutinene sitter fremover.

BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson.

 

- Bra at de beklager

Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen bekrefter overfor Medier24 at saken nå er avklart, og understreker:

- Det er bra at de beklager og ryddet opp. Samtidig burde det være unødvendig å påtale denne typen ting. Det er ingen tvil om at dette er et brudd på opphavsretten, sier BA-sjefen.

Bergensavisen er forøvrig ikke den eneste avisen som har reagert: På Twitter melder også Sunnmørspostens journalist Kristian Stenerud at de har tatt dette opp med Eurosport flere ganger.

Sveinbjørnsson håper nå dette ikke skjer igjen.

- Det vil fullstendig undergrave vår journalistiske virksomhet hvis hvem som helst bare kan klippe og lime det vi skriver. Så vi får håpe at de lærer av denne saken, sier han.

- Dette var en sak bak betalingsmur. Gjør det tyveriet ekstra ille?

- Nei, ikke prinsipielt - men det føles kanskje slik. Det er selvsagt lov å sitere saker også bak mur. Men det er klart det gjør noe med konkurransen hvis alt det vesentlige i en sak er klippet derfra, understreker redaktøren.

Som nå kommer til å legge saken bak seg. Han tviler på at det kommer noen faktura fra Bergen:

- Nei, vi skal ikke bruke den stille uken på å skrive fakturaer. Det er lov å gjøre feil, det gjør vi alle. Og så håper vi at det ikke skjer igjen, sier Sveinbjørnsson.

 

Lars Hojem Kvam, kommunikasjonsrådgiver i Discovery og tidligere sportsjournalist.

Lover tydeligere info

I Medier24s arbeid med denne saken dukket også et annet naturlig spørsmål opp: Hva er egentlig Eurosport.no?

Nettsiden har per nå ingen informasjon om noen ansvarlig redaktør, ingenting som opplyser om hvorvidt en følger Vær varsom-plakaten - og lenken «Om Eurosport» leder til en engelskspråklig corporate-side.

På spørsmål om «hva» Eurosport.no er for noe, svarer kommunikasjonsrådgiver Lars H. Kvam at det er en relativ fersk nettside - som gradvis har utviklet seg til å minne om en nettavis:

- For bare ett år siden var dette mest en stille landingsside for Eurosport Player, men gjennom vår TV-formidling av idretter som fotball, vinter-OL, sykkel og tennis har vi sett behovet for å ha en mer levende side på nett - hovedsaklig for å kunne synliggjøre våre rettigheter gjennom nyheter, analyser og videoklipp, sier han.

Han forklarer videre at dette er en «underside» av den europeiske Eurosport-siden, som er utgiver. Men legger til at Discovery kan «bli tydeligere på hvem som er norske kontaktpersoner»:

- Som administrerende direktør i Discovery Norge er Tine Austvoll Jensen redaktør for Eurosport.no. Sportsdirektør Eirik Koren er redaksjonelt ansvarlig, og vi har en egen digital redaksjon som produserer innhold, sier Kvam

- Og som medlem av Norsk Presseforbund forholder vi oss selvsagt til Vær varsom-plakaten, understreker han.

- Vil denne informasjonen komme tydeligere fram på siden?

- Ja, det skal vi sørge for.

 

Powered by Labrador CMS