- Vi setter produktet først, og utnytter all kompetansen og ressursene vi har på tvers. Og så har vi en fleksibilitet til å bestille akkurat de sakene vi ønsker og trenger.
Slik beskriver Axel Walø den nye arbeidshverdagen i magasinforlaget og mediehuset Egmont Publishing. Det gjorde han på frokostmøtet #jobbsmartere tirsdag, i regi av Norsk Redaktørforening.
Bakgrunnen for at Walø stod først på programmet er ikke overraskende at Egmont i fjor gjennomførte en omorganisering som var alt annet enn tradisjonell, og som skapte sterke reaksjoner fra blant annet Norsk Journalistlag.
Blant annet så sterke at NJ-leder Thomas Spence mente at Egmont-redaktør Kjersti Mo ikke fortjente å være nominert til prisen Årets kvinnelige medieleder.
Walø er ansvarlig redaktør og direktør for forretningsområdet Mann og Aktualitet. Sammen med motstykket Kvinne og Livsstil, omfatter det den den tradisjonelle magasindelen av forlagshuset.
De to forretningsområdene teller til sammen 130 redaksjonelle årsverk, medregnet den nye fellesdesken og reportergruppen.
Dette etter at 45 redaksjonelle årsverk i fjor ble kuttet. I all hovesak på skrivende reportere, men også redigerere på desken.
Men Egmont har ikke kuttet alle skrivende journalister, som det noe feilaktig ofte omtale som.
- Vi har fortsatt 16 reportere i «reportergruppa», og 12 deskjournalister, understreker Walø overfor Medier24.
Men som han presenterte overfor frokostmøtet tirsdag: Disse jobber ikke nå med utelukkende ett magasin lenger, men i en felles pool.
- Alle kan levere til alle magasinene. Ta Martin - som nå kan levere reportasjer til alle magasiner. Og når Christin lager reportasjer om Margit Sandemo eller Kirsti Sparboe, kan vi bestille dem for både Hjemmet og Her og Nå - med forskjellige vinklinger og presentasjoner, sa Walø.
På samme måte som reporterne ble organisert i en felles «pool», slo Egmont også sammen alle deskene til en stordesk.
Antall redigerere ble halvert, og bemanningen er tilpasset 80 prosent malbruk.
- Mer tilfredse lesere
Samtidig kjøper Egmont Publishing langt mer frilansstoff enn før. Og gjerne gjennom frilansbyråer som Cloud Story. Per sak er det tilsynelatende ikke så billig, men Walø fremhever fleksibiliteten - og det reduserte behovet for administrasjon.
- Vi kan bestille akkurat de sakene vi ønsker, og vi setter produktet først. Og når vi bestiller gjennom et byrå, trenger vi ikke 30 e-poster for å bestille en sak. Det tar andre seg av, sier han.
Hvert enkelt magasin og tittel er nå organisert som små celler, primært kun med redaktør, redaksjonssjef og en AD. Disse skal kunne alt om sin målgruppe og vite hvilke saker som leserne vil ha.
Og hva sier leserne? Det er jo til syvende og sist det viktige - og her ganske interessante:
For leserne er gjennom fjoråret blitt mer tilfredse.
- For nesten alle magasinene våre har vi leserpaneler, hvor vi måler tilfredsheten - utgave for utgave, sak for sak. Snittet for dette viser at kurven har vært stigende etter denne omorganiseringen, sa Walø på frokostmøtet.
Samtidig understreket han:
- Den økte lesertilfredsheten skyldes ikke nedbemanning og omorganisering, men systematisk jobbing med produktene over tid. Og vi har klart å fortsette den utviklingen, med et lavere kostnadsnivå, sier Walø.
Gjør tilpasninger
"Hvis man tror at man har jobb i lang tid i Egmont, så er man litt dum"
Slik lød en tittel på Journalisten.no rett før jul - og det ble spekulert i ytterligere nedbemanning og beskrevet en tildels dårlig stemning.
Overfor Medier24 sier redaktør og direktør Axel Walø at det per nå ikke er planer om ytterligere nedbemanninger.
- Det vi jobber med nå, handler om å få dette til å fungere enda bedre. Og vi har ennå litt å gå på for at det skal fungere best mulig. Men vi skuer framover, sier Walø.
Han bekrefter at det har vært reaksjoner internt, men sier man nå jobber for å prøve å få den nye organiseringen til å fungere best mulig.
- Samspillet på tvers må fungere, og vi har fortsatt en jobb å gjøre, erkjenner Walø.
Men beskriver samtidig arbeidsmiljøet i hverdagen som «godt». Et av tiltakene som er gjennomført, er workshops i alle avdelinger og det er løpende dialog om arbeidshverdagen og organisering.
Mediehuset har også gjort endringer på den vedtatte modellen, sier Walø. Etter omorganiseringen i fjor bestod desken av 40 ansatte under én leder. Det gikk ikke:
- Tilbakemeldingen fra desken var at man ønsket en tettere oppfølging, hyppigere tilbakemeldinger og at de blir mer med i diskusjonene. Nå har vi omorganisert litt fra årsskiftet, og innført et mellomledersjikt med teamledere på desken, sier Walø.