Den knallharde konkurransen om leserne i Bergen strammes til når lillebror Bergensavisen ypper til kamp med storebror Bergens Tidende. Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen sier de har satt inn støtet for dagen.
– Vi har fulldistribusjon i Bergen i dag med et opplag på 70.000, også har vi trykket opp 1.000 aviser som vi delte ut i gatene. For anledningen har vi leid inn unge skuespillere fra Fyllingsdalen Teater for å rope ut oppslaget, akkurat som i gamledager, sier han.
Den relativt ferske sjefredaktøren, som kom fra stillingen som kommentator i nettopp Bergen Tidende, sier det skal være litt aviskrig i byen.
– Det gleder en BA-redaktør å se bergenserne gå i sentrum med vår avis under armen. Det handler om å være synlig og minne folk på at det er liv i oss også på papir.
Erter konkurrenten
Bortsett fra å kle opp unge skuespillere i kostymer fra 50-60-tallet, er antallet sider hevet til 64, 70.000 har fått den i postkassen og de klemmer til med et «supertilbud», ifølge BA-redaktøren.
– I Bergen har vi en klar nummer én-avis i Bergens Tidende, min gamle arbeidsgiver. Det er kjempegøy å konkurrere mot de. Faktisk kom de flygnede med noen eksemplarer her selv - sannsynligvis etter at de så oss på gata. De kom vel litt sent på jobb som vanlig og da gikk alarmklokkene, ler han.
Årsaken til at krigen spisser seg til nå er at næringslivet i byen har salg til helga. Det dekkes i betydelig grad av avisene, som har begge økt opplag og satt inn markedstiltak for å treffe leserne. Sjefredaktør Øyulf Hjertenes i storebror Bergen Tidende sier det alltid har vært hard konkurranse om leserne i Bergen, men at det er litt ekstra spesielt i dag.
– Vi har tatt til gatene i dag morges for å spre avisene våre til hele byen med et utvidet opplag. Det er superlørdag i Bergen til helgen og BT er full av annonser med gode tilbud, sier han.
Avviser at de løp ut
Sjefredaktøren, som tok over etter at Gard Steiro ble nyhetsredaktør i VG i fjor, avviser på det sterkeste at de satte inn strakstiltak da de så BA på gaten i morges.
– Hard konkurranse med BA, men det er ikke slik at vi løp ut da vi så at BA var ute. Vi er alltid ute foran hendelser som Bylørdag (arrangement, journ.anm).
Øyulf mener at begge avisene har godt av å bli litt spisset på morgenkvisten.
– Det er aldeles strålende at vi har en hard konkurranse i Bergen, det har bidratt til å gjøre Bergen til en ledende medieby, avslutter han.