Torsdag formiddag fikk ansvarlig redaktør og daglig leder i Svelviksposten Ine-Elise Høiby telefon fra en av sine faste lesere som fortalte at hun ikke hadde fått avisen levert.
Svelviksposten er en ukesvis som kommer ut hver torsdag. Grunnet endringene i antall leveringsdager for posten, ville det bety at abonnenten ikke ville få avisen før neste uke.
Grunnen til at avisen uteble kan ha mange ulike årsaker, men for Høiby var det uaktuelt at abonnenten ikke skulle få den ukentlige utgaven av Svelviksposten.
– Jeg tenkte at det var veldig kjipt at lesere sitter og venter på avisen, også kommer den ikke. Så jeg dro opp og leverte avisen på døren. Da pattet hun meg forsiktig på armen med trygg avstand, sier Høiby til Medier24.
Høiby har selv jobbet som avisbud fra hun var 13 år gammel, og i serviceyrker siden hun var 16 år.
Hun påpeker at det er viktig å yte den ekstra servicen for leserne sine, og husker at hun også har måtte kjøre rundt med avisen da hun jobbet for Drammens Tidende.
Høiby sier at innbyggerne i Svelvik svipper innom lokalene hvis avisen skulle utebli. Da blir de alltid tilbudt en ny.
– Svelvik er et lite sted med under 7000 innbyggere, og da er det spesielt viktig å opprettholde den gode kunderelasjoner, sier hun.
Selv om stadig flere lokalaviser gjør det sterkt på nettet, mener Høiby at man ikke må glemme den eldre generasjonen.
– Det er ikke alle som er like sterke på internett. Mange eldre mennesker like å lese i en papiravis, sier hun.