Mari Velsand, nå direktør i Medietilsynet. Her fra tiden som konserndirektør i Amedia, sammen med MBL-direktør Randi S. Øgrey (t.h.).

Avisbransjen har mistet nær 3 milliarder kroner på fire år - men leverte i fjor det største overskuddet siden 2011

Norsk avisbransje hadde i 2017 et samlet driftsresultat på nesten 900 millioner kroner, ifølge ny rapport fra Medietilsynet. Mens brukerinntektene vokser, trues fortsatt annonseinntektene av globale aktører.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medietilsynets rapport over norske avisers lønnsomhet forteller at de totale brukerinntektene økte med nesten tre prosent i fjor, til over 6,5 milliarder kroner.

Inntektene fra papiravisen fortsetter å falle, mens digitale brukerinntekter økte med over 50 prosent i 2017.

- Tallene viser at avisene lykkes stadig bedre med å ta betalt for den digitale journalistikken, sier tilsynets direktør Mari Velsand, i en melding om rapporten.

 

Men reklamekronene flytter seg

Ifølge rapporten har det totale norske reklamemarkedet har holdt seg stabilt på rundt 20 milliarder kroner de siste fem årene.

I perioden har globale selskaper, med Facebook og Google i spissen, mer enn tredoblet sine annonseinntekter fra det norske markedet, mens avisenes har mistet tilsvarende beløp.

Siden 2013 har avishusene mistet nesten 40 prosent av reklameinntektene, ifølge tilsynet.

I fjor ble avisenes samlede reklameinntekter redusert med cirka en halv milliard kroner, en nedgang på ni prosent. Fallet fortsetter på papir, mens utviklingen i de digitale reklameinntektene har vært stabil det siste året.

I 2013 sto reklameinntektene for over halvparten av avisenes inntekter. Fire år senere er dette snudd på hodet, og nå utgjør brukerinntektene nesten 60 prosent av de totale inntektene.

 

Mistet 300 millioner i 2017

Avishusenes totale inntekter fortsetter å gå ned, selv om inntektene falt mindre i 2017 enn de foregående årene. I fjor mistet avishusene 300 millioner kroner i inntekter.

Fra 2013 til 2017 falt avisenes driftsinntekter med til sammen 2,8 milliarder kroner.

– Vi forventer at inntektene fra papiravisen kommer til å gå ytterligere ned i årene framover, og det er lite sannsynlig at utviklingen i de digitale inntektene kan kompensere for fallet, spår direktør Mari Velsand. 

- Dermed blir ytterligere kostnadsreduksjoner nødvendig dersom avisene skal opprettholde lønnsomheten. Samtidig må arbeidet med innovasjon og produktutvikling fortsette. I et mediemangfoldsperspektiv blir det viktig å følge utviklingen nøye framover, sier Velsand.

Powered by Labrador CMS