Eirik Bjerklund (t.v), her fra julaftenvakta i Østlandets Blad i 2019.

Julepraten:

AO-klubblederen må løpe 5000 meter på julaften - uansett føre

Avisa Oslo-journalisten oppsummerer 2022 i #Julepraten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Også i år stiller Medier24 en rekke spørsmål til mediemennesker i spalten #Julepraten.

Neste person ut er Eirik Løkkemoen Bjerklund, journalist og klubbleder i Avisa Oslo.

– Hva gjør du i jula?

– Årets jul blir preget av jobbing hele romjula, men det blir nok tid til både en, to og tre juleselskaper likevel. I tillegg håper jeg å få med meg litt engelsk fotball, det har ikke blitt så mange kamper den siste måneden. Det ligger vanligvis en god bunker bøker under juletreet, så målet må være å lese ut et par av dem i løpet av romjula også i år.

– Har du en eller flere spesielle juletradisjoner?

– I år feirer jeg med svigers for første gang. Noe er nok annerledes, men det meste gjenkjennelig. Tar også med meg en rimelig fersk tradisjon: Nemlig å løpe 5000 meter på friidrettsbanen på julaften - uansett føre. Der har klimaendringene gjort det enklere de siste åra.

– Hvilken artikkel fra 2022 gjorde mest inntrykk på deg og hvorfor?

– Man er seg selv nærmest, er det noe som heter. Kollega Karina Torberntssons avsløring av arbeidsforholdene på velkjente frisørsalonger i Oslo, kommer jeg ikke til å glemme med det første. Det er viktig å huske at fasade er nettopp det - fasade. Bak den ser det ting som regel helt annerledes ut.

– Hvem i mediebransjen har imponert deg mest?

– Her må jeg sende litt skryt over kjølen til Erik Niva. Uttrettelig engasjert og dyptpløyende i podkasten When We Were Kings, krydret med interessante fotballturer Europa rundt i Fotbollsresan og gode kommentarer fra Qatar.

– Hva var det morsomste / pinligste som skjedde i 2022?

– Fifa-president Gianni Infantinos tale før fotball-VM, hvor han "følte seg homofil", "følte seg som en kvinne", sammenlignet seg selv med fremmedarbeiderne og ellers delte ut moralske pekefingre over en lav sko, var tragikomisk og særdeles pinlig.

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2023?

– Alle som har vært i lønnsforhandlinger kan kjenne seg igjen i at ledelsen alltid ser mørke skyer på horisonten. Dessverre tror jeg de skyene faktisk er her, og at neste år kan bli preget av nedbemanninger i hele bransjen. Da gjelder det å puste med magen og tenke seg godt om.

Powered by Labrador CMS