Avisen trykket innsendt reportasje skrevet av kraftselskap: – Skaper tvil om uavhengighet

– Bidrar til å skape tvil hos brukene, mener mediekritiker Bernt Olufsen. – Vi har ingen intensjon om å føre noen bak lyset, svarer redaktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke publiserte lokalavisen Avisa Nordhordland artikkelen «Steinar er einsam på vakt for å sikra at kraftverket produserer straum kvar dag.»

Reportasjen er innsendt av BKK, det største kraftselskapet på Vestlandet.

Selv om artikkelen er merket både i byline og en faktaboks, reagerer flere eksperter i presseetikk på at Avis Nordhordland publiserte reportasjen.

Tidligere VG-redaktør og mediekritiker, Bernt Olufsen, refererer til Vær Varsom-plakatens punkt 2,7 hvor det står: «Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff».

Han mener at selv om artikkelen ikke inneholder omtale av et spesielt produkt, handler den om hvordan BKK sørger for å vedlikeholde en tjeneste. – Når redaktører velger å publisere artikler fra tjenesteleverandører om deres ansatte og tjenester, utøves det et tvilsomt skjønn når det gjelder hensynet til å beskytte mediets integritet og troverdighet, sier Olufsen til Medier24 og fortsetter:

– Jeg vil hevde at redaktøren her bidrar til å skape tvil hos brukene om redaksjonen senere kan levere uavhengig og kritisk journalistikk om kraftselskapets virksomhet. Merkingen opphever ikke dette inntrykket.

– Må ta vare på egen troverdighet

Også generalsekretær i Norsk Presseforbundet, Elin Floberghagen, er enig i at det er en spesiell artikkel.

– Det ser ut som en helt ordinær nyhetssak inntil man leser at det er BKK som er avsender. Det er verdt å minne om at mediene må ta vare på egen troverdighet. Vær Varsom-plakaten advarer også mot ukritisk videreformidling av PR-stoff, sier Floberghagen til Medier24.

Redaktør og daglig leder i Avisa Nordhordland, Trond Roger Nydal, er uenig i kritikken. 

– Vi publiserte den da vi mener det er tydelig merket i både byline og en faktaboks at dette er en innsendt sak fra BKK. Vi mottar ingen motytelser og har fått forsikringer om at det ikke vil bli brukt som innholdsmarkedsføring i andre medium, sier Nydal til Medier24.

– Alltid noen som reagerer og er helt prinsippfaste

Nydal er klar på at det er en redaksjonell sak og at den er blitt behandlet som en pressemelding.

Han mener innholdet ikke fremstår som reklame, men som en historie fra en ensom jobbhverdag under pandemien.

BKK er en stor og omstridt aktør i Nordhordland grunnet vindkraft-utbygging. Nydal forteller at han derfor har merket og vurdert artikkelen ekstra nøye

– Vi vil ikke at leserne våre skal oppleve at vi setter noe ukritisk på trykk og ikke stiller de kritiske spørsmålene. Her har vi vurdert reportasjen isolert og mener den kan gå på trykk. Vi har ingen intensjon om å føre noen bak lyset, sier han.

– Forstår du reaksjonene?

– Det er alltid noen som reagerer og er helt prinsippfaste etter Vær Varsom-plakaten. Det er jo viktig, men i en lokalavis må man fylle flatene. Da blir nok terskelen for å bruke den type stoff lavere, svarer Nydal.

– Forstår ikke pressetikerne i Oslo hvordan livet er i en lokalavis?

Mediekritiker, Bernt Olufsen er kritisk til Avisa Nordhordland sin bruk av den innsendte reportasjen fra BKK. 

– Det er ikke noen andre regler som gjelder for en lokalavis enn VG. Men vi har ikke de samme ressursene, og bruker nok en større andel av innsendt stoff. Jeg tror ikke presseetikere leser Avisa Nordhordland hver dag og ser hvordan vi dekker aktører som BKK  over tid.

Powered by Labrador CMS