Da Kenneth Grav for snart to år siden tok initativ til å starte opp Avisa Lofoten, fikk Lofoten sin fjerde lokalavis. I en region med seks kommuner og 24.000 innbyggere.
Fire aviser er mange - og for mange, spådde mange både lokalt og i bransjen. Og tallene tyder på at konkurransen er hard:
Lofotposten melder at tre av dire fire avisene gikk med underskudd i fjor. Når Medier24 setter sammen tallene til utgiverselskapene, ser det slik ut:
Lofotposten
Våganavisa
Lofot-Tidende
Avisa Lofoten
Omsetning
27 373 000
6 096 000
5 566 000
2 524 000
Driftsresultat
1 768 000
-341 000
-489 000
-1 470 000
Aller tyngst ble det for nykommeren Avisa Lofoten, som ikke overraskende gikk i minus uten pressestøtte i fjor. Men et negativt driftsresultat på minus 1,47 millioner kroner er langt større enn at en pressestøtte på rundt 700.000 kroner i år alene kan vippe avisa til overskudd.
Lofot-Tidende gikk også i minus i fjor, og det gjorde også Våganavisa for første gang på mange år. Begge aviser tapte omsetning i fjor. Sistnevtne mistet 6,4 prosent av inntektene fra 2015 til 2016.
Lofotposten tapte også inntekter i fjor, men holdt seg godt unna røde tall: Av en omsetning på 27,3 millioner kroner, ble det 1,7 millioner i overskudd i fjor.
Regiondirektør Marit Skog i Amedia - som er styreleder i Lofotposten og Lofot-Tidende - sier til egen avis at situasjonen er utfordrende:
- Med den økte konkurransen i Midt- og Vest-Lofoten er det krevende, men vi ønsker å styrke posisjonen til Lofot-Tidende. I disse dager er vi ferd med å ansette to nye personer, en i redaksjonen og en i annonseavdelingen.
Styreleder og eier Edd Meby i Våganavisa bekrefter overfor storebror Lofotposten at konkurransen er hard, og mener det er et spørsmål om fire aviser er bærekraftig:
– Helt siden vi startet i 2006 har det vært en steinhard kamp for hver enkelt krone. Da vi startet i 2006 var det tre aktører i Lofoten, nå er det fire. Det gjør ikke kampen lettere, sier han.