LLA er som en stor familie - i helga ble Benjamin Einarsen og Avisa Lofoten ønsket velkommen av styreleder Roar Osmundsen, selv redaktør i Søgne og Songdalen Budstikke.Gard L. Michalsen
Vestvågøy har 11.000 innbyggere og hadde allerede to aviser. Så startet Benjamin, Kenneth & co den tredje
LLA2017: Standupkomiker og førskolelærer Benjamin Hagen Einarsen ble redaktør, og det ser ut til å gå godt: Opplaget er på vei mot 1500 og til høsten kommer pressestøtta på konto.
- Vi har klart vårt hovedmål: Vi fikk et godkjent opplag på 1214 for 2016. Det betyr at vi får pressestøtte fra og med dette året. Det synes vi er en bragd, og på mange måter det som definerer vår leverett, sier Benjamin Hagen Einarsen.
- Hva er målet deres i år?
- Jeg har et mål om å runde 1500. Men målet mitt for første år var jo å runde 2000, og vi merker at det ikke kommer av seg selv, sier han.
- Her er det bare knallhard jobbing som fungerer. Man må peise på, rett og slett.
Det forteller Einarsen til Medier24 i en pause under landsmøtet til Landslaget for lokalaviser i Haugesund denne helga.
Høsten 2015 ble 34-åringen redaktør for Avisa Lofoten. Med en bakgrunn som førskolelærer og standup-komiker. Mer om det litt senere.
For denne historien har flere spesielle sider. Avisa hadde ikke bare et sterkt næringsliv i ryggen.
Den hadde også en styreleder som for andre gang startet lokalavis på Leknes.
Motstrøms for andre gang
Først litt lokalhistorie:
Vi er i Lofoten, hvor Lofotposten siden 1896 har dekket hele regionen. Men med utgiversted i Svolvær, regionens største by, er det her som ellers i landet sterke lokale motsetninger.
Det var noe av bakgrunnen for at Kenneth Grav med flere startet Lofot-Tidende i 1987 som en lokalavis for Midt- og Vest-Lofoten.
11 år senere ble avisa solgt til A-pressen, men med Grav som redaktør fram til han ga seg i 2008.
Også i 1987 var det på en bølge av lokalpatriotisme for vest og midt i Lofoten med Vestvågøy kommune og Leknes i spissen.
Så da Amedia i 2014 vedtok en delvis sammenslåing av Lofotposten og Lofot-Tidende, falt det mange tungt for brystet.
Lokalavisa deres gikk fra to til én dager i uka, Lofotpostens redaktør ble ansvarlig redaktør for begge titlene - og Lofotposten.no ble felles nettavis for hele regionen.
- Det kom mange reaksjoner på at lokalavisa skulle redigeres fra Svolvær, minnes Benjamin Hagen Einarsen om den gryende frustrasjonen.
- Lofotposten var ikke flinke nok til å framsnakke vår del av Lofoten. Mange av sakene hadde et Vågan-fokus. Og hvis det var noe herfra, så var det tabloide sakene, når det skjedde noe negativt. Det var det som fikk plass, mener Einarsen.
Nettopp dette var det også mange som mente. Derfor varslet Kenneth Grav med flere sommeren 2015 at de ville starte en ny lokalavis.
Grav skulle dermed for andre gang starte lokalavis på Leknes - og konkurrere mot avisen han selv etablerte i 1987.
En positiv og nær lokalavis
Men Grav var tydelig på at han ikke skulle være redaktør. Hvem skulle så få den rollen?
Det ble ingen journalist eller noen med redaksjonell bakgrunn.
Til gjengjeld en entusiastisk leknesværing som hadde noen av kvalitetene som måtte til, mente styrelederen. Det ble Benjamin Hagen Einarsen - førskolelærer og standupkomiker på si.
- Hvordan gikk det til?
- Det var Kenneth som hadde meg i tankene. Han så etter noen med stort engasjement. Jeg er en lokalpatriot, en hjemflytter med stort nettverk, en som brenner for det jeg gjør, sier redaktøren.
- Og så har du lært faget?
- Ja - det har gått bra. Jeg har lest mye aviser, plukket opp tips hele veien. Lært av Kenneth og av lesere som har kommet med tilbakemeldinger. LLA har vært en veldig god støttespiller. Og ikke minst kollega Edd Meby, som inntil nylig var redaktør i Våganavisa, sier Einarsen.
Avisa Lofoten kom som en motreaksjon på lite framsnakking, så derfor kan det hende at avisa er mer positiv enn lokalaviser flest.
Redaktøren er også tydelig på at de er en lokalavis - for kommunene Vestvågøy (11.198 innbyggere), Flakstad (1336) og Moskenes (1062).
- På Sundklakkbrua, der stopper dekninga vår! Alt som skjer på andre siden av den, det skriver vi ikke om.
Det vil si - han omtaler selvsagt inerkommunale nyhetssaker og debatter. Men avisa skal være så lokal som mulig og med så mange lokale ansikter som mulig. Hvis store stjerner besøker Lofothallen, tar avisa heller bilder av publikum enn stjernene.
Det er gratis gratulasjoner, annonser for lag og foreninger og avisa skjønte at de måtte få med dødsannonsene.
Og mye bilder, reportasjer og stemning.
- Vi vil at folk skal få en god følelse v å lese avisa. Så får vi spe på med litt tøffhet og lokale nyhetssaker som selger, sier Einarsen.
- Og kritisk journalistikk?
- Ja: Utfordringen vår er å bli enda mer kritisk. Det er noe vi jobber med i år. Jeg er i utgangspunktet en positiv person, og vi skal fortsatt jakte den gode nyheten. Men vi skal også ha det kritiske blikket på lokalsamfunnet.
Sjekk ut Avisa Lofoten - kjøp enkeltutgaver på buyandread.com
Skal på nett i løpet av året
Avisa Lofoten ble startet som en ren papiravis med en viktig oppgave det første hele driftsåret: Få et godkjent opplag på over 1000 aviser og dermed få nær 800.000 kroner i pressestøtte.
Det kommer snart på plass, og pressestøtta er gjerne det som snur minus til en liten pluss i små lokalaviser. Etter tre kvart års drift og oppstart i 2015 var underskuddet på nær 800.000 kroner, 2016-tallene er ikke helt klare ennå.
Avisa hadde solid finansiering, med til sammen 1,4 millioner kroner i aksjekapital og innskutt egenkapital høsten 2015.
Og mens det lille mediehuset med tre ansatte jobber knallhardt for å øke opplaget, står også en digital satsing på trappene.
- Ja, vi skal på nett. Det er litt av det denne helga handler om for min del: Få kontakt med andre aviser, lære av deres erfaringer, og vurdere forskjellige publiseringsløsninger. Vi trenger ikke å gå opp alle veiene helt på nytt, når andre har gjort det før, sier Benjamin Hagen Einarsen.
Lokalavisa trenger heller ikke venne leserne til å betale for journalistikk:
- Nei, og her har Amedia gjort en jobb som hjelper alle andre i bransjen. De har fått inn forståelsen hos folk at det koster å lese aviser. Så den dagen vi begynner med nettavis og brukerbetaling, trenger vi ikke å «slite» med klager.
Men hvordan sliter alle disse avisene på konkurransen?
Lofot-Tidende hadde 2692 i tellende opplag for 2016, en nedgang på nær 400 eksemplarer. Lofotposten, som dekker hele avisa, har god digital fart og vokste til et opplag på 5357. Svolvær-avisa Våganavisa hadde 2336 i opplag. I tillegg har regionen det reklamefinansierte månedsmagasinet LofotenPluss.
Er det virkelig plass til alle disse mediene i en region med 25.000 innbyggere?
- Det blir spennende å se, sier en nøktern redaktør Benjamin Hagen Einarsen.
- Vi vet ikke i dag hva som skjer. Vi vil fortsette å eksistere og gjøre alt vi kan for å være det beste alternativet. Så får det bli en knallhard konkurranse. Og det er det jo bare leserne som vinner på!
SE OGSÅ: Videoprat fra fredag morgen på LLAs landsmøte
250 lokalavisentusiaster er klare for LLAs landsmøte i Haugesund! Vi snakker med generalsekretær Rune Hetland, styremedlem og salgssjef Hilde Elisabeth Dypaune fra Saltenposten AS og redaktør Benjamin Hagen Einarsen i Avisa Lofoten: