Se video!

Glem det tradisjonelle avis­budet: Her leverer de papir­avisa og sushi med drone!

Selskapet Airsens i Trøndelag mener det er et marked for levering av varer med drone. Nylig fraktet de sushi og Trønder-Avisa over Steinkjer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På en sushirestaurant i Steinkjer legges makiruller i esker. Vanligvis hentes maten i restauranten av sultne take-awaykunder.

Men ikke i dag.

For aller første gang skal maten nemlig fraktes med drone - sammen med en papiravis.

Første drone-sushi

Fersk journalistikk og fisk flys rundt 700 meter i luftlinje. Dette er fremtiden sier daglig leder i Airsens, Atilla Haugen. Selskapet jobber med ulike droneoperasjoner i hele Norge, men det er aller første gang de prøver å frakte varer på denne måten.

- Dette er oss bekjent norgeshistoriens første lovlige sushileveranse med drone, sier Haugen.

Selve flygingen skjer fra sushirestauranten Mintage rett ved sentrum av Steinkjer. Målet er et boligområde som ligger rundt 700 meter unna i luftlinje. Flygingen er såkalt EVLOS (Extended Visual Line Of Sight). Det betyr i korthet at piloten som følger med på fartøyet og omgivelsene også har radiokommunikasjon med en observatør.

- Dette har sammenheng med at piloten ikke ser fartøyet med det blotte øye gjennom hele flyturen, sier Haugen.

 

Atilla Haugen i Airsens sjekker at alt er klart før take-off. Leveringen av sushi og avis tar bare rundt halvannet minutt til tross for at dronen har holdt svært lav fart.

Mye papirarbeid

Å fly varer med drone krever mange forberedelser.

Det er ikke bare å feste posen med varer å fly av gårde. Luftfartstilsynet må godkjenne operasjonen, og det er også en rekke sikkerhetshensyn som må tas når en flyr med last hengende under dronen.

- Det er visse ting en må ta hensyn til når du flyr cargo, blant annet økt vekt, batteribruk og pendeleffekt. Så en skal ikke ha det travelt, sier han.

Nå håper Haugen at det snart blir lovlig å bruke autonome, altså selvkjørende, droner i Norge.

For å frakte gods som dette må dronepiloten og selskapet være klarert av Luftfartsstilsynet. Du må også ha minimum RO3-lisens fordi avstanden til eiendommer og hus er mindre enn 50 meter.

- På Island leverer de burgere med autonome fartøy. Så langt har vi ikke kommet med lovverket i Norge. Forskriften i lovverket tillater det ikke, så der må lovverket i så fall endres, sier han.

 

  

Alt ligger til rette

Daglig leder Anders Martinsen i UAS Norway mener dronelevering av gods er noe som bare vil komme mer og mer i Norge. UAS er en interesseorganisasjon for dronebransjen i Norge.

- Regelverket åpner opp for dette og teknologien er klar. Jeg vil gi honnør til Airsens som tør å satse på dette, sier han.

Selv om det har blitt gjort flere flyginger med gods under drone er det fortsatt uvanlig at dette gjøres i Norge. Han sier droner er noe helt annet i dag enn for noen år side da en dagligvarekjede brukte dronelevering som et ledd i en PR-jippo.

- Det er slutt på den tiden da en spøkte rundt dette. På Island har en tilbudt tjenester med å frakte burgere og småelektronikk ved hjelp av drone i minst to år, sier han.

Martinsen sier flere aktører har snust på mulighetene for å bygge ut lignende tjenester, men at det fortsatt bare er på idéstadiet.  Han mener uansett det burde være mulig å få til det samme her til lands som på Island.

- Det er mange paralleller mellom Norge og Island, og det er tog ingen grunn til at Norge ikke skal teste ut dette. Det handler om at det er fullt mulig å gjøre dette på en sikker og trygg måte, sier han.

Utdanner dronepiloter

OSM Aviation Academy er et av selskapene som nå går tungt inn i dronesegmentet. Selskapet som holder til i Arendal har mange års erfaring med utdanning av trafikkflygere til bemannet luftfart.

For å frakte gods som dette må dronepiloten og selskapet være klarert av Luftfartsstilsynet. Du må også ha minimum RO3-lisens fordi avstanden til eiendommer og hus er mindre enn 50 meter.

Managing director Bjørn Granviken sier den første piloten nettopp har fått sin sertifisering. Han mener dagens skille mellom bemannet og ubemannet luftfart snart blir visket ut.

- Jeg tror dette vil smelte sammen. Det kommer nytt regelverk på ubemannet luftfartøy og en nærmer seg mer og mer vanlig luftfart. Det er naturlig at vi utdanner piloter til det markedet som kommer, sier han.

Kommer for fullt

Ifølge Granviken er det luftrom-kontrollen som er den store utfordringen per i dag. Her handler det først og fremst om å finne ut hvordan autonome luftfartøy skal holde avstand til hverandre i luften. Et nytt regelverk som blant annet skal ta for seg nettopp dette kommer neste år. Dette skal være implementert fra 2022.

- Når vil det være lønnsomt å frakte gods med autonome droner?

- Det er vanskelig å si, men jeg vil si mellom tre og fem år fra i dag. Det som er sikkert er at dette kommer. Det er også derfor vi går inne i dette markedet, sier Granviken.

I Steinkjer har Airsens allerede merket at det er interesse for dronelevering av varer.

- I forbindelse med testen i dag har vi mottatt interesse fra flere kunder. Bare det at det er nytt og spennende kan få opp interessen. Så får vi se hvor stor betalingsvilligheten er på frakt av sushi og avis, sier han.

Powered by Labrador CMS