Det er trestemmig enighet mellom nyhetssjef for VGs avdeling Z, Randi Elise Midtskog (fra venstre), podkastsjef Helle Skjervold og utviklingsredaktør Øyvind Brenne om at podkast for mediehusets unge målgruppe er en god ide. Jan Magnus Weiberg-Aurdal
VG skal lage nyhetspodkast til unge: – Det finnes ikke noe lignende tilbud
– Men vi skal ikke lage en «Verdens gang» eller «Forklart» for unge, sier Z-sjef Randi Elise Midtskog.
Ett av nye prosjektene er nå klart: En egen nyhets- og aktualitetspodkast til mediehusets yngste målgruppe i alderen 15 til 25 år.
Podkasten blir finansiert med prosjektpenger fra Schibsted-medeier Blommenholm Industrier, og skal etter planen på beina fra høsten av.
– Har god kontakt med de unge
Podkastsjef Skjervold gleder seg stort.
– Det er to grunner til at vi gjør dette. Det ene er at VG allerede har en god kontakt med våre unge brukere gjennom vår avdeling Z-redaksjon, sier hun til Medier24.
– Det andre er fordi det ikke finnes noe lignende tilbud til de unge. Det er laget masse underholdningspodkaster til ungdom, men ingen med aktualitetsstoff. Det blir spennende å se om vi kan åpne opp en ny form for podkast-lytting for de unge, sier Skjervold.
Nettopp VGs avdeling Z blir sentral i den nye satsingen. Redaksjonen ble startet i fjor høst som VGs satsing mot unge brukere, og var en sammenslåing av avdelingene Snapchat, Peil og Leserutvikling.
Zs nyhetssjef Randi Elise Midtskog er sterk i troen på at prosjektet vil bli en suksess.
– Dette blir kjempekult! Vi gjør allerede mye for de unge gjennom Snapchat, sosiale medier og Peil, og vi elsker å eksperimentere. Vi har ikke erfaring med podkast tidligere, men dette blir spennende, sier hun til Medier24.
– Skal ikke lage «Verdens gang» for unge
Z-gjengen skal samarbeide tett med Skjervolds podkast-tropp, og Midtskog er tydelig på at podkasten skal være nyskapende.
– Vi skal ikke lage en «Verdens gang» eller «Forklart» for unge. Vi må finne vår egen greie. Dette skal være noe som ingen andre gjør, sier hun.
– Er podkaster retter mot unge brukere underdekket i Norge?
– Ja, vi synes det. Det er mange underholdningspodkaster på topplisten, men lite aktualitet for de yngste. Seriøse podkaster rettet mot ungdom er heller ikke mange av, sier Midtskog.
Hun har allerede gjort seg noen tanker om hva Z skal gjøre - og ikke skal gjøre - når den nye podkasten skal sjøsettes.
– Vi skal være seriøse, men ikke kjedelige. Vi må prøve å overføre noe av det vi allerede har lært fra alle de andre plattformene våre, forteller Midtskog.
Z-sjefen understreker likevel:
– Men vi skal ikke bare lage en podkast. Vi skal lage et helt innholdsunivers rundt dette. Vi skal bruke innholdet på de andre kanalene og plattformene. Denne podkasten må eksempelvis kunne utfylle det vi allerede gjør mot de unge på Snapchat, sier Midtskog.
– Treffer flere hundretusen
VGs utviklingsredaktør Øyvind Brenne forteller til Medier24 at valget om å finansiere podkast-prosjektet var strategisk for fremtiden.
For VGs klare ambisjon er å vinne den unge målgruppen.
– Vi tror på lyd og på viktigheten av å treffe de unge brukere. Da denne ideen kom opp, så sto den umiddelbart ut og var det klart beste valget, sier Brenne.
– Vi ser et potensiale i markedet for en podkast, som ikke er ren underholdning, rettet mot de unge. Vi treffer flere hundretusen unge hver dag gjennom vår Snapchat-satsing. Nå må vi få de over i podkast-universet vårt, sier han.