Denne helgen ble den nye satsingen sluppet i form av podkasten «Hvor farlig er det egentlig?».
Der vil programleder og avdeling Z-journalist Maren Olava Ask Hütt (23) ukentlig ta for seg ulike problemstillinger som unge er opptatt av eller usikre på.
Tema for den første episoden er hvor farlig det egentlig er å selge nakenbilder på nett. Utover høsten skal også teamer som sex i koronatiden, rusmidler og det å droppe ut av skolen belyses.
– Vi skal ta opp temaene som unge folk går og grubler på, men som de kanskje ikke helt vet hva det er riktig å mene om, sier Hütt til Medier24.
Hun understreker at det har vært viktig å balansere innholdet i episodene.
– Det er viktig å høre ulike perspektiver. Både de positive og negative opplevelsene, før man skal ta et valg. Unge i dag har gode moralske kompass, og også en rettferdighetssans og vil høre to sider av en sak, sier Hütt.
Det har imidlertid ikke bare vært enkelt å vekte disse perspektivene.
– Det kan være spesielt krevende å balansere hvis man kommer inn i tematikken med fordommer. Jeg hadde også det. Men vi har forsøkt å møte alle sakene med den samme balanserte tilnærmingen. Det er viktig å utfordre fordommene, sier Hütt.
Hun håper VG nå vil treffe målgruppen under 25 år.
– Jeg håper folk lytter til dette og føler at de blir tatt på alvor. Det er viktig for oss å vise at vi tar unges problemer på alvor. Det er også på høy tid at det blir laget ordentlig journalistikk på dette, sier Hütt.
– Det er ganske lite tilbud når det gjelder nyhets- og aktualitetsinnhold til unge. Det har vært lite alderssegmentering innen podkast. Men her er vi veldig presise, og vil nå teste ut om det er er en appetitt for dette for markedet, sier hun til Medier24.
– Vi har vært veldig opptatt av å få til konseptet. Dette skal ikke være ovenfra og ned «voksenjournalistikk». Dette skal være undersøkende journalistikk for og med de unge, sier Skjervold.
Det er også Zs nyhetssjef Randi Midtskog opptatt av. Hun forteller av redaksjonen lot seg inspirere av responsen de fikk på en sak på Snapchat tidligere i år.
– Vi hadde kjempesuksess med Snap-saken om hvor farlig det egentlig var med snus. Den hadde over 700 000 seere, og er en av våre mest leste saker noensinne, forteller Midtskog til Medier24.
–Vi ønsker å ta opp temaer som har et spenningselement i seg selv, noe vi tror gjør at folk vil høre på. Men vi tar for oss tematikken på en skikkelig og faktabasert måte, påpeker hun.