120 000 unike brukere var innom spillnettstedet Gamer.no i forrige uke. Det er det høyeste antallet siden nettsiden ble lansert for 19 år siden.
Mye av grunnen til den høye trafikken skyldes at Sonys nyeste spillkonsoll, Playstation 5 ble lansert den uken.
– Trafikkmessig ser vi en veldig stor interesse. Folk har vært veldig interessert i de nye konsollene, sier redaksjonssjef Audun Rodem til Medier24.
Fordi det foreløpig har blitt produsert få enheter, har det vært vanskelig for norske forbrukere å få tak i den nye konsollen. Det bidrar til økt interesse, tror Rodem.
– Jeg tror vi er inne i en spesiell situasjon akkurat nå, der det er vanskelig å få tak i konsoller. Mange ble opprørt og engasjert da Playstation 5 ble lansert den 19.november, og det reflekteres i stoffet, sier Rodem.
Og legger samtidig til:
– Jeg ser at mange, ikke bare nisjemedier som oss, men også flere store aviser har dekket dette. Flere er frustrerte over at konsoller blir solgt til blodpris, til så mye som tre til fem ganger innkjøpspris. Mange er også forvirret, og prøver å orientere seg i situasjonen.
– Savner mer dekning i riksmediene
– Hva synes du om de andre medienes dekning av videospill?
– Sammen med annet kulturstoff ble spill nedprioritert i nedskjæringene som skjedde i bransjen rundt 2015. Dagbladet og VG kuttet i dekningen og Aftenposten sluttet med det, svarer Rodem.
Han understreker samtidig at det ikke er positivt for Gamer.no at færre medier skriver om spill.
– Man skulle kanskje tro at vi synes dette er positivt, men det gjør vi egentlig ikke. Det stikker kjepper i hjulene for at et større miljø kan dekke spill, sier Rodem, som samtidig legger til:
– Vi har sett at NRK har trappet opp dette i høst og ansatt spillskribent Rune Fjeld Olsen i en prosjektstilling, så det kan være ting er i ferd med å snu. Per dags dato savner vi mer dekning av spill som kultur i riksmediene.
– Spill kan være så mye forskjellig
På spørsmål om hva som gjør at videospill fenger så mange, svarer Rodem:
– Jeg tror det er at spill kan være så mye forskjellig, for så mange ulike folk. For dem som ønsker det, er det en sosial arena, mens det for andre er noe de vil gjøre alene.
Han trekker frem spillene Fortnite og Minecraft som populære sosiale spill. Samtidig ønsker mange spillskapere fremdeles å formidle noe mer gjennom spillene sine.
– Vi ser fremdeles at mange spillskapere ønsker å formidle noe med spillene sine, slik som for eksempel Sony. De selger mye av sine prestisjespill, de som byr på store historier, som for eksempel The Last of Us Part 2.
– Det finnes også mye bra i mindre skala, som ikke skal selge så mye, men gir brede kulturopplevelser. For å oppsummere kort, tilbyr spill veldig mye forskjellig for mange, og jeg tror det er derfor det er i fremmarsj som kulturuttrykk.
Til slutt trekker Rodem også frem et annet element som bidrar til at videospill oppleves givende for mange.
– Mestringsfølelsen man kan få i enkelte spill, der man ser at man har progresjon og bygger seg opp over tid, sier han.