Ifølge produktutviklingssjef for nrk.no, Audun Aas, svarte fem leverandører på forespørselen.
Til Medier24 forteller han at RFIen handler om utskiftning av hovedpubliseringssystemet til NRK.no, som heter Polopoly.
Det er et system NRK har brukt siden 2005 - i 18 år.
– Et så gammelt system begynner å holde oss tilbake på å utvikle produktet nrk.no. I tillegg har det skjedd mye for arbeidsflyten til journalistene, som vi tror kan bli mer effektivt i et mer moderne system, sier Aas til Medier24.
– Dermed ønsker man å gå vekk fra Polopoly?
– På sikt, ja, men vi er ganske langt unna det fortsatt.
Han forklarer at NRK fortsatt er tidlig i prosessen.
Neste mulige steg er en RFP (forespørsel om forslag eller tilbud). Det er mer snakk om år enn måneder, ifølge Aas.
Bygget på
Aas forklarer at dagens publiseringssystem er ganske annerledes enn det som NRK først hadde i 2005.
– Det har blitt et system vi har bygget på over mange år for å kunne møte behovene NRK har, sier han.
Aas tror de som jobber i systemet daglig kjenner godt til systemet og får gjort jobben.
– Men det er nok en læringskurve, spesielt for nye journalister eller journalister som ikke først og fremst jobber med å publisere til nrk.no, medgir han.
Nytt verktøy i 2020
I 2019 hadde NRK også ute en RFI for publiseringsverktøy, men fornyet ikke systemet sitt da.
– Vi valgte å dele behovet til NRK i to. Vi så da at vi hadde såpass mange behov og høye krav at det var egentlig ingen av leverandørene som klarte å levere toppscore på alle kriteriene våre, forteller Aas.
Derfor valgte de å skille ut spesialproduksjon som et eget behov. NRK endte med å signere kontrakt med et selskap i 2020.