Journalister i arbeid - mest sannsynlig i Polopoly - avbildet på nyhetsdesken til NRK Troms i Tromsø.

NRK vil bytte ut Polopoly

NRK har brukt publiseringsverktøyet Polopoly i 18 år. Nå undersøker de markedet for et nytt system.

Publisert Sist oppdatert

I fjor høst la NRK ut en RFI (forespørsel om informasjon) på anbudsplattformen Mercell der de ba om informasjon fra markedet om nytt publiseringssystem.

Ifølge produktutviklingssjef for nrk.no, Audun Aas, svarte fem leverandører på forespørselen.

Til Medier24 forteller han at RFIen handler om utskiftning av hovedpubliseringssystemet til NRK.no, som heter Polopoly. 

Det er et system NRK har brukt siden 2005 - i 18 år.

– Et så gammelt system begynner å holde oss tilbake på å utvikle produktet nrk.no. I tillegg har det skjedd mye for arbeidsflyten til journalistene, som vi tror kan bli mer effektivt i et mer moderne system, sier Aas til Medier24.

– Dermed ønsker man å gå vekk fra Polopoly?

– På sikt, ja, men vi er ganske langt unna det fortsatt.

Han forklarer at NRK fortsatt er tidlig i prosessen. 

Neste mulige steg er en RFP (forespørsel om forslag eller tilbud). Det er mer snakk om år enn måneder, ifølge Aas.

Slik ser Polopoly ut i dag.
Slik ser Polopoly ut i dag.

Bygget på

Aas forklarer at dagens publiseringssystem er ganske annerledes enn det som NRK først hadde i 2005.

– Det har blitt et system vi har bygget på over mange år for å kunne møte behovene NRK har, sier han.

Aas tror de som jobber i systemet daglig kjenner godt til systemet og får gjort jobben.

– Men det er nok en læringskurve, spesielt for nye journalister eller journalister som ikke først og fremst jobber med å publisere til nrk.no, medgir han.

Produktutviklingssjef nrk.no, Audun Aas.
Produktutviklingssjef nrk.no, Audun Aas.

Nytt verktøy i 2020

I 2019 hadde NRK også ute en RFI for publiseringsverktøy, men fornyet ikke systemet sitt da.

– Vi valgte å dele behovet til NRK i to. Vi så da at vi hadde såpass mange behov og høye krav at det var egentlig ingen av leverandørene som klarte å levere toppscore på alle kriteriene våre, forteller Aas.

Derfor valgte de å skille ut spesialproduksjon som et eget behov. NRK endte med å signere kontrakt med et selskap i 2020.

– Det var for XL-saker?

– Ja, typisk langlesningssaker, visuell journalistikk og avanserte nettrigger, og vi har en del moduler vi setter inn i sakene våre. Det kan vi også lage med det verktøyet.

Aas ønsker ikke å si noe om den økonomiske rammen NRK har.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS