På Alfred Bistro på Aker Brygge sitter sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik og hjelper Cecilie Cottis Østreng og Mia Kolbeinsen fra kommunikasjonsavdelingen i Bymiljøetaten i Oslo.
For Valen-Utvik har det som vanlig gått slag i slag, og nest sist ut denne arbeidsdagen er det workshop med Bymiljøetaten for å diskutere videre strategi, konkrete poster og innganger til ulike problemstillinger: For eksempel hvordan hovedstadens borgere skal få informasjon om brøyting av vei i alt snøkaoset.
På vei ut døra stopper de ved bordet til Valen-Utvik og Medier24.
– Hun elsker jobben sin og er helt fantastisk. Norges beste, sier Kolbeinsen og smiler.
Det gjør også Valen-Utvik.
– Spennende
De neste dagene skal det ikke kun handle om Valen-Utviks egne selskap. Hun er juryleder for Vixen Influencer Awards, og stod torsdag på scenen for å presentere hvem som stakk av med årets blogg-priser.
– Det har vært kjempespennende å være juryleder. Det har vært mye jobb, og vi har gått inn på absolutt alle nominerte i alle kategorier, sier Valen-Utvik.
I fjor var det mye kritikk rundt merking og ikke-merking av reklameinnlegg og -poster. På det feltet mener Valen-Utvik at bransjen har blitt bedre.
– Veldig mye av balubaen i fjor var knyttet til merking og ikke merking. Og der synes jeg det har skjedd en stor endring bare siden i fjor. Den forrige juryen gjorde en bra jobb. Det samme har tilsynene gjort i året som har gått.
For på mange måter er influencer-markedet et rart marked, hvor proffe aktører, som store bedrifter og selskaper, annonserer på plattformer bygget opp av mer eller mindre profesjonelle, nærmest privatpersoner - som kanskje har startet med blogging eller en Instagram-profil
– Da blir det en ganske stor ubalanse mellom de som skal kjøpe og de som skal selge produkter. Det gjør at bransjen trenger tid til å gå seg til litt, og det har vært helt nødvendige endringer som nå skjer.
Samtidig har infuencerne stor makt og innvirkning på mange aspekter av livene til mange, og spesielt unge i Norge i dag.
– Mange av disse influencerne har en posisjon som er større enn mange lokalaviser, TV- eller radiokanaler. Både fordi de når innmari mange, men også fordi de når folk veldig sterkt. Da må vi ta den effekten på alvor, sier hun.
– Undervurderer mange bedrifter det markedet?
– Ja, det tror jeg nok. Mange bedrifter tror nok influencer-markedsføring er en «easy access»-vei inn til en målgruppe de vil nå, og så er det nok mange som tenker utelukkende «rosabloggere», og at det derfor ikke er noe for dem, sier hun.
Vil utvide Vixen
Hun forteller at hun ønsker at Vixen skal vurdere å utvide konkurransen til å også dreie seg om andre kategorier om mote og skjønnhet.
– Jeg drømmer om at Vixen kan utvide med flere kategorier, og begynne å se på influencere innenfor samfunn, bil, business, eller noe helt annet, sier hun og legger til:
– Vi blir påvirket på alle områder, men det er innenfor mote og skjønnhet at markedet har kommet lengst.
– Hvorfor er det sånn?
– Det er ofte lettere omsettelig verdi, hvis du får vist fram skjønnhetsprodukter ditt til mange mennesker i målgruppen din, så flyr antagelig de produktene ut av butikken, men om du blogger om samfunn er det kanskje vanskeligere å se de kommersielle mulighetene for bedrifter, sier hun.
Ti års erfaring
Det er ikke mange som kan skryte av like lang erfaring som Valen-Utvik når det kommer til å gi bedrifter råd i sosiale medier. Hun startet sitt eget selskap for ti år siden, men det var egentlig tilfeldig at siviløkonomen havnet der hun er i dag.
– Jeg havnet egentlig i bransjen ved en tilfeldighet, sier hun.
Valen-Utvik interesserte seg for internett tidlig, og bygget sin første egne nettside for over 15 år siden. Hun kastet seg på blogg-trenden tidlig, og forteller at det var slik hun også kom i kontakt med sin første kunde.
Hun hadde vært på besøk hos det som da var en nyoppstartet interiørkjede - og hadde falt pladask for produktene, men fått innmari dårlig service.
Det skrev hun om på bloggen sin. Tilbakemeldingen endte i kjedens interne magasin, hvor de oppsummerte ris og ros fra landets, på det tidspunktet ganske begrensende utvalget, av interiørbloggere. og da gikk det et lys opp for Valen-Utvik.
– Jeg tenkte: «Disse folka er forut for sin tid. Dette burde flere bedrifter gjøre»!
Etter det har hun gitt råd til bedrifter om hvordan de kan bruke sosiale medier i markedsføringen av seg selv, noe som hadde sin spede begynnelse i en tid da Facebook fortsatt var noe som flest unge holdt på med, og før Instagram og Snapchat i det hele tatt fantes.
– Tenk langsiktig
Ti år senere gir hun fortsatt råd til bedrifter som ønsker å lykkes i sosiale medier. Det hun tror blir viktig framover er å tenke langsiktig.
– Det som har vært lurt, og som jeg tror er viktig også framover, er langsiktighet. Du bør ikke bruke sosiale medier som kun en kampanjeplattform. Når du får ambassadører, styrket omdømmet ditt og bygget merkevaren din, det er da du ser at det virkelig kan nytte.
Hun mener det ikke finnes noen «quick fix» for bedrifter som vil lykkes i sosiale medier.
– Jeg tror mye av det som kommer framover, og noe som blir viktig i 2019, handler om tillit og troverdighet. Roper du bare «løp og kjøp» inviterer du ikke til tillit, sier hun.
Når det kommer til nye trender i sosiale medier er hun mer usikker.
– Jeg blir veldig overrasket hvis det kommer noe som kan danke ut Facebook, for det handler om hvor vi har investert nettverket vårt. Hvis du skal finne noe som skal erstatte det, så må det være noe som er eksepsjonelt annerledes, sier hun.
– Du tror med andre ord ikke på Facebooks snarlige død?
– Nei, jeg gjør nok ikke det.
Bygg stein for stein
– Hva må man gjøre for å lykkes med å bygge opp noe eget i sosiale medier-bransjen?
– Jeg tenker at du ikke må tenke at du ikke skal bli størst og best, men bygge stein for stein. Begynn heller med én kunde du jobber veldig bra med. Det er viktigere å gi for «mye» og litt mer enn det du egentlig selger i begynnelsen.
– Er du litt sånn?
– Helt klart. Jeg gir mye, men vi må det. Vi har ingen kunder hvor vi har priser per tegn, eller per post, men betales for et x antall timer i måneden. Vi lever merkevaren deres, og da er vi «all in», sier hun og fortsetter:
– Jeg elsker jobben min. Jeg er veldig glad i å si ja, hvis jeg føler jeg har noe å bidra med. Det er en livsstil. Folk synes synd på mannen min og jeg hvis vi må jobbe på en søndag, men vi elsker det.
Barna tenker annerledes
På mange måter er også de tre barna en del av bedriften. Valen-Utvik forteller at hun lærer mye av å følge med på deres vaner i sosiale medier.
– Det handler om hvordan de tenker på ting. Epost for eksempel, er noe de ikke forholder seg til. Snapchat derimot, det er jo ikke et sosialt medie for dem, men en meldingstjeneste, sier hun og fortsetter:
– Hvis de skal avtale å henge med en venn, så sier jeg: «Ring han, så får du fort svar». Da ser de på meg som om jeg er 90 år gammel, sier hun og ler.
Hun forteller at det å plukke opp ting fra barna er nyttig, for å følge med de hva de yngste driver med, men også for å se på mulige framtidige trender.
Hun er imidlertid klar på en ting:
– Folk ville kanskje blitt overrasket om de visste hvor strenge vi var med barnas mobilbruk, sier hun.