Ikke gjør som Gary Vaynerchuk, mener Astrid Valen-Utvik: Det holder ikke å be folk «se innlegg først» - du må gjøre deg fortjent til oppmerksomheten.Gard L. Michalsen
#somed2018
Astrid er lei av ROI, alt som skal måles og dommedagsprofetier om Facebook-feeden. Etterlyser visjoner, verdier og magefølelse
- Kundene, forbrukerne og målgruppa driter jo i din «ROI». De er opptatt av sin egen tid, og å få noe igjen for den tiden de bruker, sier Astrid Valen-Utvik.
08:30 Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen Programledere, MediaPuls Konferansiér 08:40 Astrid Valen-Utvik Rådgiver, eier, Valen-Utvik 09:10 Mia Kolbeinsen Leder kommunikasjon og marked, Bymiljøetaten 09:40 Cecilie Cottis Østreng Kommunikasjonsrådgiver, Bymiljøetaten
Og svaret er ikke å finne en eller annen lur vei rundt algoritmene, mener hun. Eller tenke at det løser seg med å få brukerne til å velge «se siden først» i sin feed.
- Jeg har en dårlig nyhet til dere: Dere er ikke så spennende!
- Og hvis alle skulle gjøre det, så blir feeden igjen full av monoton skrolling. Da må Zuckerberg endre algoritmene igjen, poengterer Valen-Utvik.
Budskapet hennes er så enkelt som det er vanskelig: Du må gi målgruppen verdifullt innhold. Innhold som skaper verdi. Ikke for deg, men for brukerne dine.
- Og klarer vi det, da skaper vi verdi for oss selv også, mener hun.
Men hva vil det si? Hvilket innhold og budskap skal man komme med?
- Mitt råd er noen ganger å sta et steg tilbake: Hvilke verdier har du? Hva er strategien din? Snakker du med folk eller til folk?
Det handler om å prøve, om å tørre og feile. Og skal man snakke med folk på sosiale medier, er det mange former for kvalitet:
- For bedrifter handler det ofte om å planlegge profesjonelle fotografier og en tekst som er bearbeidet av 14 stykker. For målgruppene og brukerne er det ofte noe helt annet - mer ustriglet, annerledes og ekte.
- Og ikke tenk for mye på kvantitet. Det er bedre med gode innlegg enn tre innlegg i uka, mener Valen-Utvik.
Alt skal måles og regnes hjem?
Men det koster tid å lage godt, interessant og verdifullt innhold for brukerne. Hvordan blir «ROI-en» da? Den mye brukte forkortelsen for «return on investment», altså hvor mye omsetning tiltaket gir?
- Ja, det gir kanske dårlig ROI å investere masse tid og penger på dette god einnholdet. Men er kundene, forbrukerne og målgruppen din egentlig opptatt av deres ROI? Er det noen som handler hos dere fordi de er opptatt av at du skal tjene masse penger?
- Nei, kunden og målgruppa di driter jo i deres ROI. De er opptatt av sin egen tid. Og de vil at den tiden de investerer, skal gi noe tilbake, sier Astrid Valen-Utvik.
Hun tok fra scena også et oppgjør med at alt skal måles.
- Hvor mye rekkevidde får posten? Hvor mange konverteringer får hvert enkelt Facebook-innlegg? Noen ganger får jeg inntrykk av at det er det som står i fokus.
- Men kan jeg få komme med en etterlysning: Vi må ha flere ledere som har en visjon, verdier og «ro i rompa», mener Valen-Utvik.
I stedet for å jakte størst, flest og trakte etter å selge mest hele tida, vil hun sette brukerne først:
Astrid Valen-Utvik etterlyser mer KARMA i sosiale medier - hva mener hun med det?
Kvalitet - for målgruppa, ikke for oss.
Ambisjoner - du må ville gjøre dette litt bedre enn alle andre.
Relasjoner - det tar tid å bygge!
Magefølelse - du skal ikke slutte måle, men kan du la dataene støtte opp om magefølelsen - og ikke omvendt?
Ansvar - vis også noe som er større enn deg selv. For eksempel hvis konkurrenten er bedre på noe.
- Klarer vi å skape størst mulig effekt for én og én og én - da blir de til slutt mange. Hvis vi gjør dette i samråd med våre strategiske verdier, da kan det skje store ting.
- Men et lite hjertesukk: Kan vi begynne å bruke pengene våre litt annerledes? Hvis vi bruker det meste på TV, radio og magasin, og skipsgulv på direktørens kontor, da er det vanskelig å forvente at knapper og glansbilder til sosiale medier er det som skal konvertere.
For sosiale medier gir resultater, mener Astrid Valen-Utvik:
- Du må gjøre det over tid. Man må være konsekvent. Og ikke late eller griske.
Det enkle er ofte det beste
Men å lage godt og engasjerende innhold i sosiale medier kan også være lett. Det trenger ikke være en stor historie bak. Det kan være salgsrettet. Og det kan skape aktivitet i kommentarfeltet uten LIK&DEL&TAGG.
Nettopp det delte Astrid Valen-Utvik flere eksempler på fra scena - som da selskapet skulle poste en kampanje fra Nille om ukens #NilleHelgegodt.
Det var i utgangspunktet et bilde av en Twist-poste, som skulle koste bare 49,90. Kunne det gjøres litt mer spennende? Ja, tenkte hun:
- Vi kjøpte tre Twist-poster, ryddet skjenken hjemme og brukte 10 minutter på å lage en film på 15 sekunder med en artig baklengs-effekt.
- Så lagde vi en konkurranse der én vinner skulle få tre poser sendt hjem i posten, med spørsmål om hvilken bit som var deres favoritt. Videoen fikk 14.000 kommentarer og en halv million visninger. Helt nederst er det en kar som sier han har lest alle kommentarene, og ingen har nevnt banan..., forteller Valen-Utvik.
Endelig #NilleHelgegodt - nå med GIVE AWAY! Torsdag, fredag og lørdag får du TWIST for kun kr 49,90 (ordinær pris kr 69) i våre butikker - og NÅ du får muligheten til å VINNE tre poser, sendt rett hjem til deg! ⭐️ Vi trekker en vinner lørdag kveld, og alt du trenger å gjøre for å være med i trekningen, er; Hvilken Twist-bit er DIN favoritt?
Stuntet solgte forøvrig så mye Twist at Nille-butikkene fikk henvendelser flere uker etter at tilbudet var utgått.
- Men vi kan selvsagt ikke bare lage slike filmer. Du må ha variasjon, understreker Valen-Utvik.
Et annet godt råd fra henne i disse tider handler om å lage grupper tilknyttet siden - siden gruppene nå skal løftes fram i feeden. Det gir ikke like mange tusen følgere som en side, en til gjengjeld noen ganske engasjerte brukere.
Slikt engasjement får man ikke nødvendigvis av å snakke bare om salg:
- Se på Stormbergs Facebook-side. Den handler ikke så mye om produktene eller butikkene. Men innholdet de poster skaper engasjement, og Stormberg har andre kanaler for den salgsutløsende reklamen, sier Valen-Utvik.
Den erfarne sosiale medier-rådgiveren oppfordrer videre til dialog, til å være personlig, og ikke minst: Til å utfordre komfortsonen.
Som dette bilfirmaet på Vestlandet gjorde - en kunde av Astrids podkastpartner Heidi Sperre:
⚫ LAGRE DEKKENE DINE HOS OSS ⚫ Vinteren kommer! Vi ringer dekkskift-tiden inn med en liten danseoppvisning på vårt dekkhotell på Storetveit. Her er det plass til både dekk og dans. 😅 🎶 Vurderer du å lagre dekkene dine på dekkhotell? Ta en tur innom oss på Autosalg i Storetveitveien, vi hjelper deg gjerne! 👍🏼