FRA VENSTRE: Journalist Benedicte Tandsæther-Andersen, redaktør Per-Ivar Nikolaisen, daglig leder Lucas Weldeghebriel og kommersiell leder Aslaug Ingborgrud Syvertsen.

Shifter henter 2,15 millioner kroner til å satse. Kahoot-gründer Johan Brand er blant investorene

Dermed er den verste «bootstrappingen» over for gründerne Lucas Haile og Per-Ivar Nikolaisen. Men det blir ingen hvileskjær: - Nå skal vi watte opp satsingen og gi gass!

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Jeg har gått inn i selskaper som er viktige for «økosystemet» for startups i Norge og Norden.

Johan Brand, en av de nye investorene i Shifter.

Det sier Johan Brand - gründer og tidligere daglig leder i Kahoot - nå også aktiv som tech-investor. Om hvorfor han nå går inn på eiersida i nettavisen Shifter.no, som ble startet av Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel våren 2016.

Spytter inn penger i det lille mediehuset gjør også Bjarne Melbye med investeringsselskapet Tomorrow Today, samt duoen Kjetil Eikeset og Christian Hestenes med Aeneas. Se faktaboks!

Hvem er de nye investorene?

Tomorrow Today AS, med Bjarne Melbye i spissen. Hans familieselskap er blant annet nest største eier i nyfusjonerte BetonmastHæhre. Gjennom førstnevnte selskap investerer Melbye i blant annet Iris.ai, Payr og Vibbio.

- Jeg har verdens beste jobb, og kan møte unge, energiske smarte mennesker som vil gjøre en forskjell, sier Melbye.

- Shifter bidrar til god og viktig journalistikk om det nye næringslivet, som jeg mener er helt avgjørende for Norge. Dessuten har de spennende planer innenfor data og analyse, sier han.

 

Johan Brand er kjent som gründeren av Kahoot, hvor han nylig gikk av som daglig leder.

Nå har han også gjort andre investeringer, primært i selskaper som er «viktige for økosystemet» for startups i Norge og Norden.

 

Tredje aksjonær er investeringsselskapet Aeneas AS, med Kjetil Eikeset og Christian Hestenes i spissen. De investerer primært i eiendom, men også startups som Greenfence og Kudos.

- Shifter er meget spennende og passer godt i forhold til vår investeringsportefølje. Nye, gode forretningsideer trenger kapital, og omvendt, i en tid der Norges oljeavhengighet må bygges ned. En plattform og arena som øker denne verdiskapningen og etablerer nye verdikjeder, har vi veldig tro på.

Til sammen går disse inn med 2,15 millioner kroner i friske kroner, gjennom en emisjon i Shifter AS.

 

- Det er nå jobben begynner

Dermed er den verste «bootstrappingen» over for de to gründerne, som nylig ansatte kommersiell leder og holder på å utvide redaksjonen.

Men framtida er på ingen måte sikret.

- Nei, vi skal ikke senke tempoet på noe vis. Det er nå jobben begynner. Vi må skape våre egne inntekter og bygge en forretningsmodell. Nå skal vi watte opp satsingen og gi gass, sier Weldeghebriel.

- Disse pengene står på Shifters bankkonto. De betyr ikke at så mye for vår hverdag, men er viktige for det vi skal gjøre fremover. Det betyr imidlertid at vi kan begynne å ta ut lønn. Satse kommersielt. Og ansette journalister, fortsetter Nikolaisen.  

De to gründerne beholder fortsatt aksjemajoriteten. Det vil si at den nye investortrioen til sammen eier «mindre enn halvparten», og at selskapet i teorien er verdsatt til et sted godt over 4 millioner kroner.

Foruten de nye investorene sitter styreleder Harald Strømme også på en liten eierpost, og gründerne har vært opptatt av at nye ansatte også skal få sjansen til medeierskap.

Investor Bjarne Melbye.

Den eksakte prosenten emisjonen gir investorene eierskap til - og dermed verdivurderingen - vil gründerne foreløpig ikke dele.

- Dette er bare papirpenger uansett. Og vi er ikke så opptatt av den teoretiske verdien. Det viktige er hvilke muligheter dette gir oss, sier Weldeghebriel.

 

Skal bygge tre bein å stå på

Shifter Media AS

Etablert våren 2016, og fikk i fjor en omsetning på 250.000 kroner - med et driftsresultat på 152.000. Startet av Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nikolaisen.

Før sommeren kom Harald Strømme inn som styreleder. Aslaug Ingborgrud Syvertsen ble ansatt som kommersiell leder. Begge har også to små aksjeposter i selskapet.

Nå spytter tre nye eiere inn til sammen 2,15 millioner kroner.

Shifter har etablert seg som en solid stemme, leirbål og nisjemedie for den norske startup- og tech-kulturen, med drøyt 50.000 unike brukere i måneden.

De har prøvd seg «på mye rart», sier de selv, når det gjelder jakten på inntekter.

- En stor del av målgruppen deres er gründere med lite penger. Hvor vanskelig er det å leve av dem?

- Det kan du si, men det er også de som tør å ta mest sjanser og i mange tilfeller noen av de smarteste folkene. Målet er ikke nødvendigvis å tjene penger på gründerne. Men de er en attraktiv målgruppe, og de er bare én del av økosystemet, der andre aktører sitter på pengesekken, sier Weldeghebriel. 

Mediegründerne peker nå på tre kjerneområder fremover:

Annonser gjennom innholdsmarkedsføring og stillingsannonser, eventer - og «noe annet» som de foreløpig ikke ønsker å fortelle så mye om. Men som skal bygges rundt teknologi og kunnskap:

- Vi ser på Shifter som en plattform, og er i gang med å identifisere konkrete behov hos målgruppene våre. Vi jobber med en tjeneste for dem - altså gründere, investorer og andre. Det er stort behov for både kunnskap og innsikt, basert på noe mer enn bare synsing, sier Nikolaisen. 

 

Vil lage mer viktig journalistikk

Bare siden Shifter startet våren 2016 har «digitalisering» og disrupsjon kommet på alles lepper, og en bølge av trendord har skyllet inn over alle bransjer. Det betyr ikke at nettavisen har ambisjoner om å utvide nisjen til hele næringslivet.

- Vi jobber mye med å definere hva som er innenfor nisjen, men vi skal i hvert fall ikke skrive om alle de samme menneskene man leser om i de etablerte næringslivsmediene, sier Per-Ivar Nikolaisen.

- Samtidig er det slik at noen av selskapene vi skrev om da vi startet, da bestod av 4-5 personer - og nå er de ti ganger så mange. Det er inspirerende å følge, og her er det mange gode historier å fortelle.

- Ja, dere startet, naturlig nok, med mange klassiske «gründerhistorier» om nye bedrifter. Men er det lett å bli en heiagjeng for alle nye ideer?

- For oss er gründeren «mannen i gata», og vi skal ikke kritisere bare for å kritisere noen. Men vi prøver også alltid å ta med noen konstruktive, kritiske spørsmål, svarer Lucas Weldeghebriel, og fortsetter: 

- Og så er det mye leserne aldri ser. For å si det sånn, vi sier nei til ni av ti tips. Det holder ikke at du har en god idé for at vi skal skrive en sak. 

Men når den lille startupen nå kan satse litt større og ikke bare skrive startup-reportasjer, skrur de også opp de redaksjonelle ambisjonene: Flere saker, grundigere nyheter og ambisjoner om å sette dagsorden. 

- De pengene gir oss enda større journalistiske ressurser. Det skal vi bruke til å bli enda viktigere. Og det er ingen tvil om at det redaksjonelle innholdet er kjernen i alt vi gjør. Det er de som gir oss brukere, sier Nikolaisen. 

- Hvis dere ser framover, hvor er dere om fire år?

- Kanskje har vi en abonnementsløsning med 10.000 medlemmer? Og en del flere ansatte enn i dag, sier Weldeghebriel. 

Da snakker vi om mer innhold enn bare journalistikk: 

- Ja, nettopp den «tjenesten» vi snakker om å utvikle. Så vet vi ikke i dag hvilken forretningsmodell som viser seg å vokse mest framover. Men vi vil fortsette å prøve ut nye ting og være offensive, sier Nikolaisen. 

Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel.

 

Det blir litt juleferie, men fortsatt kjipe gaver

De to gründerne startet avisen så og si uten penger i fjor. De levde på oppsparte midler og familiens andre inntekter. I fjor hadde de dessuten andre jobber på si. De tok så å si ikke ut lønn, og kunne dermed få et lite, men pent driftsresultat. 

Denne «bootstrappingen», som man kaller det på gründerspråk, blir gjerne tøffere enn man ser for seg. 

- Den kommersielle jobben, ja, det å drive et selskap ble en større utfordring enn vi hadde sett for oss, sier Weldeghebriel. 

- Og det er nok ingenting som har vært lettere enn vi hadde forestilt oss, mener han. 

Samtidig har det vært lærerikt å gå fra å være menig journalist til å få totalansvaret for en moderne nettavis, sier Per-Ivar Nikolaisen: 

- Som journalist forstår du ikke alltid hvorfor du skal gjøre din lille bit av et stort puslespill. Det kan være frustrerende. Det har vært utrolig tilfredstillende å få hele oversikten, og skjønne hvorfor du gjør det ene og det andre, forteller han. 

- Jeg tror også det er vanskelig å forestille seg arbeidsmengden, arbeidsrytmen og hvor stor impact dette har på hverdagen og familielivet, sier Nikolaisen. 

Noe av det Shifter har kastet seg ut på har vært eventer. Senest for noen uker siden med 200 deltakere på Future Lawyer 2017

- Det verste jeg har gjort er å arrangere to konferanser helt på strak arm. Mens det beste er følelsen etter at det er ferdig, du har levert det fra deg og fått veldig god feedback, sier Weldeghebriel. 

Og litt god følelse kan de nå ta seg råd til før jul, når over 2 millioner kroner er på selskapets konto. 

- Blir det juleferie i år?

- Det blir ikke en ukes fri. Men vi skal ta oss litt ferie, sier Lucas. 

- Og personlig har jeg ikke så mye mer penger enn i fjor. Så det blir antagelig like kjipe julegaver i år også, sier Per-Ivar.

 

 

 

Powered by Labrador CMS