Shifter-ledelsen kan glede seg over en god Pluss-start. Fra venstre: Per-Ivar Nikolaisen, redaktør, Aslaug Ingeborgrud Syvertsen, kommersiell leder og økonomisjef og Lucas H. Weldeghebriel, daglig leder og journalist.Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Shifter med abonnement-boom i første uke med betalingsmur - nå vil de ansette flere journalister
Nettavisen fikk over 600 betalende abonnenter på to dager. – Jeg er utrolig stolt over teamet, sier redaktør Per-Ivar Nikolaisen til Medier24.
For bare to dager etter lanseringen var det over 600 betalende abonnenter, forteller kommersiell leder og økonomisjef, Aslaug Ingeborgsrud Syvertsen til Medier24.
– I løpet av to fulle dager med Shifter Pluss så fikk vi inn 603 betalende abonnenter. Vi har fått inn flere totalt, men vi er opptatt av de tallene som gir oss inntekter, sier hun.
Opptatt av kvalitetsjournalistikk
Det setter Shifter godt foran det som var målet før nyttår: 600 abonnenter før 1. januar.
– Nå har vi allerede nådd målet for hva vi skulle få inn i løpet av 2019, bare to dager etter lansering. Og det er klart vi er veldig fornøyde med, sier Syvertsen.
Og legger til:
– Nå skal vi bare kjøre på. Vi har høye mål for neste år.
Også redaktør Per-Ivar Nikolaisen er godt fornøyd.
– Helt siden starten for over tre år siden har vi vært opptatt av å levere kvalitetsjournalistikk til leserne. Jeg er utrolig stolt over teamet, og det vi har fått til med knappe ressurser, sier han til Medier24.
– Etter hvert som vi har fylt på med flere dyktige journalister, har vi løftet oss videre. Det er dette fokuset på godt innhold vi nå får betalt for, legger Nikolaisen til.
Planene om Shifter Pluss har vært siden januar i år, og tok et stort skritt mot realisering da Shifter Pro ble lansert i mai. Tjenesten var gratis, men man måtte registrere seg som bruker for å få lest enkelte saker. Rundt 5000 Pro-kontoer ble registrert.
Vil ansette flere journalister i 2020
Det ga redaksjonen en god pekepinn på hvilke type innhold det var betalingsvilje for, og hva de kunne bygge videre på og gjøre annerledes.
Nå spisses målene ytterligere.
- Målene handler ikke bare om å publisere et visst antall saker. Vi skal levere nyhetene, men vi skal også fortelle hvorfor og hvordan noe har skjedd. Vi skal gi innsikt og oversikt i et næringsliv i rask endring, og som mange synes det er krevende å henge med i. Ikke minst skal vi fortelle om menneskene i denne delen av næringslivet, sier Nikolaisen.
Ett av målene er også å ansette flere journalister i 2020.
– Jeg vil ikke ikke tallfeste noe, men målet er mer aggressivt enn det vi har hatt tidligere. Vi ønsker å vokse ytterligere i 2020 og 2021. Nå må vi lære av de kundene og brukerne vi har i dag for hvordan vi skal utvikle produktet videre, forteller daglig leder og journalist, Lucas H. Weldeghebriel, til Medier24.
– Slitsomt, men gøy
Han startet nettavisen sammen med Nikolaisen for tre år siden, og synes resultatene denne uken er svært motiverende.
– Vi har jobbet hardt hele veien, og nå får vi endelig igjen for det. Det har vært slitsomt, men det er veldig gøy nå å se at folk setter en verdi på produktet vårt, sier Weldeghebriel.
– Vi er fortsatt i startfasen. Vi har reelle betalende kunder, så nå må vi finne ut hvordan vi kan levere mest mulig verdi til målgruppen vår gjennom innholdet vårt, legger han til.
– Vi jobber også med å finne ut hvordan vi kan verdiøke abonnementet gjennom andre initiativer, som for eksempel eventer, sier Weldeghebriel.
PS! Shifter opplyser at de har rundt 110 000 unike brukere i måneden.