Fra høyre: Styreleder Aslak Sommerfelt Skretting i Norsk Lokalradioforbund. Her i prat med P4-sjef Kenneth Andresen ved en tidligere anledning.Erik Waatland
Inntektene er borte:
Hver tredje medarbeider i norske lokalradioer er permittert: – Jeg er veldig bekymret
– Det haster med hjelp, sier styreleder Aslak Sommerfelt Skretting i Norsk Lokalradioforbund til Medier24.
35 prosent av de ansatte i norske lokalradioer er permittert og flere permitteringer og oppsigelser er varslet de nærmeste dagene, viser en undersøkelse fra Norsk Lokalradioforbund.
Konsekvensen for lokalradioene som lever av kommersielle inntekter er prekær, forteller Aslak Sommerfelt Skretting i Norsk Lokalradioforbund til Medier24.
– Jeg er veldig bekymret for bransjen. Koronakrisen fikk raskt store konsekvenser for mange lokalradioer som måtte umiddelbart ty til permitteringer den første uka – og det har eskalert siden den gang. Økonomien i lokalradioene er veldig sårbar og det finnes ikke reserver å tære på, så når inntektsbortfallet kommer, så må det tas grep i organisasjonene med en gang. Mange lokalradioene er allerede i en utfordrende posisjon med hensyn til driftsmidlene, sier styrelederen, som også jobber i Jærradiogruppen, som selv også har permittert og kjenner krisen på kroppen.
I alt er det 84 ansatte i 19 radiovirksomheter som nå er permittert som en følge av inntektssvikt under koronakrisen. 11 av virksomhetene som har gjennomført permitteringer varsler også ytterligere bemanningsreduksjoner i løpet av kort tid.
– Det haster
I undersøkelsen, som tar for seg 53 lokalradiovirksomheter med over 1 million i driftsinntekter for 2019, kommer det også fram at 57 prosent av de spurte har tapt en plass mellom 60 og 90 prosent av annonseinntektene i løpet av et par uker.
– Jeg er veldig tydelig på det at det haster for lokalradioene nå, sier Skretting.
Han forteller at Lokalradioforbundet har jobbet knallhardt de to siste ukene med små ressurser for å innhente informasjon fra medlemmene og bransjen – og at de jobber nå på spreng med å informere politikere og Medietilsynet.
– Vi har tatt til orde for et strakstiltak for lokalradiobransjen, for å avhjelpe situasjonen på kort sikt med å kanalisere driftsstøtte til eksisterende tilskuddsordninger. Så har vi sammen med resten av bransjen stilt oss bak felles innspill til politikerne om tiltak vi mener vil avhjelpe situasjonen for alle mediene, sier han og fortsetter:
– Annonseinntektene er den eneste foten vi har å stå på, for vi har ikke brukterinntekter eller pressestøtte. Når annonseinntektene svikter, så er det nærmest et fullstendig inntektsstopp.
Han legger til at han opplever både Kulturdepartementet og Medietilsynet som lydhøre og søkende mot bransjen i en krevende tid.
– De er proaktive og forsøker å danne seg et godt bilde av stillingen i mediebransjen. Og vi opplever en god dialog med politikerne i Familie og kulturkomiteen på Stortinget. For det haster!
Krever strakstiltak
Åslaug Sem-Jacobsen er mediepolitisk talsperson i Senterpartiet. Hun sier at undersøkelsen understreker det alvoret og varslene hun fikk i forrige uke.
Og hun mener om mulig enda sterkere nå at strakstiltakene som lokalradioforbundet peker på må komme på plass - og det raskt.
– Dette er lokalmedier som fyller en viktig rolle som lim i lokalsamfunn og også er svært viktig for næringsliv, frivillighet og lokaldemokratiet i sine nedslagsfelt. De må tas vare på, og ikke minst da de også har en viktig beredskapsfunksjon. Bare halvparten av dagens bilpark har DAB-radio, og det er også mange husstander som fortsatt kun har FM. Via beredskapsavtalen NRK har tegnet med lokalradioene, så betyr det mye at lokalradioene fortsatt sender på FM-nettet og myndighetene derfor kan nå ut til befolkningen på den måten, skriver hun i en tekstmelding til Medier24.
– Dramatisk
Mediepolitisk talsmann Tage Pettersen fra Høyre er forelagt hovedfunnet i undersøkelsen.
Han sier at både lokalradioene og de riksdekkende reklamefinansierte radioene er de som sliter mest nå som annonseinntektene har falt så dramatisk.
– Dette er medieaktører uten brukerbetaling og således er de prisgitt reklameinntektene. Med bakgrunn i dette er det også disse som har stått øverst når jeg de siste dagene har argumentert ovenfor kulturdepartementet, Finansdepartementet og våre forhandlere på Stortinget. Jeg håper også at disse kan komme inn under den nye kontantstøtten til næringslivet hvor detaljene utredes denne uken. Spør du meg så er de åpenbare kandidater til å få ta del av ordningen, skriver han i en tekstmelding.
Pettersen opplyser at Stortinget samles tirsdag og fredag denne uken.