Driftsresultatet til Sogn Avis faller med 19 prosent, fra
7,6 millioner kroner, til 6,1 millioner året før. Det viser årsregnskapet for
2023.
Avisen hadde en svak økning i inntekter, fra 46,2 til 46,9
millioner kroner. Mens opplagsinntektene steg ti prosent til 32,7 millioner,
falt annonseinntektene med 15,7 prosent, til 13,4 millioner kroner.
Ansvarlig redaktør Arve Uglum beskriver fjoråret som «humpete, som for resten av bransjen».
– Vi hentet oss inn, men dette var et år der ingenting gikk av seg selv. Vi merket at folk og bedrifter fikk mindre å rutte med. Vi har hatt sammenhengende vekst i mange år, nå er det en prestasjon i seg selv å holde stand opplagsmessig. Og på annonsesiden er det like vanskelig for oss som for alle andre.
– Men nøktern drift er ikke nytt for oss, så vi tilpasser oss.
Avisen hadde en driftsmargin på 13 prosent. Det er noe under budsjett påpeker redaktøren, som mener det er ok, alt tatt i betraktning.
– Hva er utfordringene for Sogn Avis i tiden fremover?
– Vi har hatt en kraftig og vellykket digitaliseringsprosess siden 2020, men nå ser vi at det vi har omstilt oss til ikke nødvendigvis er det neste generasjon lesere foretrekker. Tik-Tok-generasjonen konsumerer mye nyheter, men er vant til å få det i andre format enn tekst. Den koden skal vi knekke. For vi har innholdet, journalistikken og sakene, så det er til en viss grad et spørsmål om format.
– Kampen om folk sin tid og oppmerksomhet har hardnet til, så vi må være skjerpet hver dag.
Avisen gikk fra to til tre papirutgaver i fjor, og redaktøren ser ingen umiddelbare planer for nye frekvenskutt - om året i år så langt, påpeker han at trenden fra 2023 fortsetter.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no