Trønder-Avisa konsernet leverer også i tredje kvartal gode resultater:
En sterk annonsevekst på 3,3 millioner (+6.3 %) så langt i år, gjør at selskapet kan vise EBITDA på 9,7 millioner kroner og en resultatmargin på 7,5 %.
Det skriver konsernet i en pressemelding om tallene.
Forrige uke kunne konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media levere meget gode tall, og Trønder-Avisa, hvor Polaris eier 10,2 % av aksjene følger nå også opp med positive tall. I en tid hvor mange mediebedrifter leverer langt dårligere tall.
- I tredje kvartal har Trønder-Avisa en vekst i inntektene sammenlignet med samme kvartal i fjor på 2,8 %, etter en annonsevekst på 6 % og opplagsvekst på vel 3 %. Mens andre inntekter har en nedgang på 4,3 %. EBITDA i tredje kvartal er på 2,8 mill. som er 1,6 mill. bedre enn samme kvartal i fjor, skriver T-A om tallene.
Ved utgangen av tredje kvartal har selskapet EBITDA på 9,7 millioner, som er 5,4 mill. bedre enn på samme tid i 2014.
Annonseveksten er på 6,3 %, hvorav papirannonseveksten fra 2014 er på 7,2 % og den digitale veksten er på 1 % sammenlignet med de 9 første månedene i 2014.
Bygger et minikonsern
Trønder-Avisa har en vekst i unike brukere på 16 % i år og antall unike brukere pr. uke er nå 185.000.
- Største vekst er det i unike brukere på mobil og annonseveksten på mobil er på vel 70 %, mens det er nedgang på de andre digitale plattformene sammenlignet med 2014, skriver konsernet om utviklingen.
Trønder-Avisa-konsernet består av mediehuset Trønder-Avisa og ukeavisene Steinkjer-Avisa, Inderøyningen, Snåsningen, Lokalavisa Verran Namdalseid og distribusjonsselskapet Trønder-Distribusjon.
Konsernet har i tillegg kjøpt mediehuset NamdalsAvisa i Namsos av Amedia. NamdalsAvisa vil bli konsolidert inn i konsernet i fjerde kvartal. I tillegg eier konsernet 47 % av Ytringen og 22 % av Levanger-Avisa, ett av eierselskapene bak den nye avisa Innherred.
- Vi har kommet godt i gang med integrasjonsarbeidet med Namdals-Avisa, og vi tror at dette vil styrke konsernet ytterligere, sier adm. direktør i Trønder-Avisa AS, Arve Løberg.
Den fornøyde direktøren tror at den sterke utviklingen skyldes den bunnsolide posisjonen selskapet har i mediemarkedet i Nord-Trøndelag:
- Vi har en sterk mekevare og vi har over tid levert meget gode redaksjonelle produkter både på papir og digitalt som leserne setter pris på og som har en sterk posisjon i lesermarkedet. Når vi har en leserdekning på mer enn 60 % i utgiverkommunen både på papir og digitalt sier det noe om vår posisjon, sier Arve Løberg.
Trønder-Avisa AS (konsern)
Resultat 3. kvartal: | | |
| 2015 | 2014 |
Inntekter | 41 957 | 40 807 |
Kostnader | 39 157 | 39 601 |
EBITDA | 2 800 | 1 206 |
| | |
Resultat pr. 3.kvartal | | |
| 2015 | 2014 |
Inntekter | 130 530 | 125 871 |
Kostnader | 120 883 | 121 617 |
EBITDA | 9 646 | 4 253 |