– Vi er spente på mottakelsen, sier Klassekampens utviklingsredaktør Katrine Ree Holmøy i en pressemelding, når avisa idag lanserer sin nye digitalutgave på dagens.klassekampen.no.
– Vi har vært opptatt av å presentere innholdet vårt uten forstyrrelser. I den nye digitalutgaven får leserne full oversikt over alt som står i avisa, og de ser hva vi i redaksjonen har prioritert som de viktigste sakene akkurat i dag, sier Holmøy.
Med seg på laget har hun hatt byråene Netlife og Minus og interaksjonsdesigner Ida Aalen.
Ambisjonen har vært å skape noe annet enn den enkeltsaksorienterte nettavisen, og en digital leseopplevelse som tar med seg noe fra papirets redigerte virkelighet:
– Vi tror én daglig, redigert utgave har sine fordeler også digitalt. Og kanskje kan vi få med noen av papirets styrker over i det digitale. Papirlesere bruker mer tid på avisa, og vår erfaring er at de er mer lojale og har større betalingsvilje enn rene digitalabonnenter.
- Derfor ønsket vi å gå nye veier og knyttet til oss folk med spisskompetanse på områder vi ikke har selv. Resultatet er en annerledes digital utgave, der redaksjonelle prioriteringer kommer tydelig fram og følelsen av helhet er ivaretatt, sier Holmøy.
Mens de fleste norske aviser falt sammenhengene i 10-15 år til 2015, har Klassekampen disse åra bare vokst. En av suksessfaktorene har vært nettopp troen på en god papiravis av høy kvalitet.
– Jeg tror det er gode grunner til at papiravisa fortsatt står sterkt hos så mange av oss. Den er et redigert utvalg av store og små saker, den gir overblikk, den setter en felles dagsorden for dem som leser den og den er mulig å lese ferdig. Dette forsvinner altfor ofte i overgangen til det digitale, mener ansvarlig redaktør Bjørgulv Braanen.
- For oss har det vært viktig å beholde den gode leseropplevelsen og den høye kvaliteten på avisa i den nye utgaven, og det syns jeg vi har lykkes godt med, sier han.