- Vi skal alle dø en dag. Men fram til det så skal vi faktisk leve så bra som vi kan.
Slik forklarer Audun Solberg, mangeårig desksjef og nå direktør for avissalg i VG, hvorfor mediehuset nå har brukt hele høsten på å lage en helt ny papiravis.
Eller satse på papiravisa, som det i en svart / hvit verden er blitt omtalt som.
Men det er jo ikke enten eller, mener Solberg:
- Det vi gjør, skal vi selvsagt gjøre best. Vi har Norges nest største papiravis. Da skal vi selvsagt lage den så god som mulig.
- Jeg tror det er en myte at vi ikke kan være et godt digitalt mediehus, som også lager en god papiravis, sier Solberg.
Opplag i fritt fall
Mer enn en gang har hærverende nettsted omtalt VGspapiropplag som «i fritt fall».
Det er jo også talende, når avisen har mistet 75 prosent av opplaget på 15 år; fra å stange mot 400.000 tidlig på 2000-tallet, til å være under 100.000 3. kvartal i fjor.
Samtidig er inntektene fra papiravisen fortsatt viktig, og står for rundt 60prosent av VGs omsetning på 1,5 milliarder kroner.
For å holde oppe inntektene, har løssalgsavisene gradvis økt prisene.
- Opplaget er mye lavere, men hver avis er mye mer lønnsom enn den var før. Det utgjør kanskje mer nå å selge 10.000 aviser ekstra, enn det gjorde å selge 30.000 aviser ekstra for 10 år siden, sier Solberg.
- Og når vi snakker om døden: Det betyr mye om dere faller 10.000, 20.000 eller 30.000 i året framover?
- Ja - det utgjør ekstremt mye.
Direktøren peker også på et annet poeng som ofte går under radaren:
At VG gir ut en håndfull mer eller mindre faste magasiner på papir, som Godt, Vektklubb, Reise, med mer. Og at disse i sin form faktisk er meget lønnsomme, ifølge Solberg.
- Vi kan fortsatt tjene penger med godt innhold på papir. Og det gir ekstra rekkevidde for journalistikken, sier han.
Skal gi «trofaste lesere et bedre produkt»
Den store papiromleggingen har tatt store deler av fjoråret, og ble i sin initiert av tidligere VG-sjef Torry Pedersen og daværende nyhetsredaktør Gard Steiro, nå selv ansvarlig redaktør.
Selve prosjektet er ledet av desksjef Ellen Limstrand, i samarbeid med designere og vaktsjefer.
- Vi har mange trofaste lesere, mange er fortsatt glade i papiret - og da vil vi gi dem en enda bedre avis, sier Limstrand.
- Det handler om tydelighet, innhold, design. Vi prøver å tenke litt annerledes: Papiravisa skal ikke bare være en kopi av det åpne nettet. Du skal få noe ekstra.
Psssst! VG har muligens bommet med 50 prosent på forsiden: 1997 er nemlig 20 år siden, ikke 30.
For noen år siden forsvant Bodoni som font, nå forsvinner hele det gamle utseendet på avisen. Dette er alså ikke en justering, men en full redesign.
Men foruten typografien handler det også mye om struktur og seksjonering: Før kunne du gjerne få en hard nyhetssak, så en myk sak eller en kommentar, og så kunne du gå rett på utenriks.
- Vi gjør om på hele rigget, avisa blir mye tydeligere strukturert. Og skal framstå mer priorirert. Vi er også opptatt av å utnytte det stoffet vi har på andre plattformer, som en god pluss-sak eller en interessant podkast, sier Limstrand.
Innsikt, oversikt og malstyring
To stikkord har vært innsikt og oversikt. På den ene siden kan det bety lengre nyhetssaker over tre sider.
Men det betyr også en helt ny dobbeltside med navnet nyhetsdøgnet, som på mange måter er å dra deg digitale nyhetsstudioet inn på papir, med masse små notiser over alt som har skjedd siste døgn.
- Dette ser ut som en ganske manuell side å lage?
- Nei - tvert i mot! Den er så å si helautomatisk. Det ligger også til grunn for prosjektet: Vi kan ikke lage en avis som tar mer tid å lage, sier Limstrand.
- Det betyr også at det er mer malstyring?
- Vi skal fortsatt kunne leke oss, og design er ekstremt viktig. Blant annet skal vi løfte fram mer grafikk. Samtidig som det blir en del mer malstyring, ja. Men husk at de mest malstyrte produktene våre også er de lekreste - som VG Helg, sier desksjefen.
Både nåværende desksjef Ellen Limstrand og tidligere desksjef Audun Solberg er samtidig nøkterne på hvilken effekt dette kan gi. De har ingen tro på å snu tyngdekraften.
Det er ingen i VG som budsjetterer med at opplagsfallet skal snu.
Limstrand sier det slik:
- Vi tror ikke papirvisa får en helt ny vår. Men vi skal rett og slett gi en god avis til de kjøperne vi fortsatt har. Da tror vi også det er mulig å holde på dem lenger.