Eirik Winsnes ble torsdag morgen presentert som utviklingsredaktør i Aftenposten, får Medier24 opplyst.
Winsnes (32) har en solid erfaring og sjelden miks av medier, teknologi, journalistikk og politikk, kan vi lese på CV-en hans:
Han har utdannelse i medier og kommunikasjon fra NTNU, engelsk språk og amerikansk politikk fra Universitetet i Oslo og University of California, Berkeley, samt en mastergrad i statsvitenskap fra Oslo.
Siden har han jobbet med både salg, utvikling, teknologi og journalist, med erfaring fra blant annet Dagbladet. Senere har han journalist i Aftenposten og E24, vært trainee i Schibsted med flere plasseringer og oppdrag, ledet flere prosjekter - sist med ansvar for personalisering og Schibsted Media Platform.
Journalistisk forankring med teknologisk forståelse
Når Aftenposten nå ansetter Winsnes, så er det etter to og et halvt år uten utviklingsredaktør. Sjefredaktør Espen Egil Hansen sier at han nå har funnet den rette - med den nevnte kombinasjonen av journalistikk, teknologi og produkt:
- Han har en sterk journalistisk forankring i Aftenpostens publisistiske tradisjon, og er i stand til å ta våre styrker over i en digital tid.
- Samtidig har han en dyp teknologisk forståelse, som han har vist ved å lede et av Schibsted mest kompliserte produktutviklinger det siste året, personaliseringsprosjektet. Hvor vi går fra at alle får det samme, til at du får et unikt produkt, sier Hansen.
- Men uten utviklingsredaktør i to og et halvt år - vil det si at dere ikke har drevet utvikling disse årene?
- Hehe, joda: Aftenposten har vel aldri drevet med så mye utvikling som disse årene. Det handler både om hvordan vi skal jobbe redaksjonelt, og på utvikling av teknologi og produkt. Her jobber vi også sammen med andre - slik vi gjør noe med Schibsted Media Plattform, VG har ansvar for en annen del og Aftonbladet en tredje, sier sjefredaktøren.
Men med en utviklingsredaktør på plass, får Aftenposten det Hansen kaller en «mye mer profesjonell håndtering» av hva mediehuset skal være, og for hvem. Å gjøre om det man ønsker, til tydelige produkter og posisjoner.
Og i en tid der mange ansetter utviklingsdirektør, er Aftenposten-sjefen tydelig på at dette er en redaktørjobb:
- Ja, vi går litt den andre veien. Jeg ønsker en redaktør. Det er en markering av at jeg vil ha en som har en sterk forankring i vår journalistikk, og hva journalistikken skal gjøre for dette samfunnet.