Mediehusene i Oslo strammer korona-grepet: Disse tiltakene iverksettes

De nye koronatiltakene i Oslo får følger også for redaksjonene i byen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag kveld annonserte byråd Raymond Johansen og Oslo kommune en rekke tiltak for å stanse den økende koronasmitten i byen.

Blant annet ble det fra tirsdag formiddag innført munnbindpåbud når det er trangt på kollektivtransporten, samt et forbud mot innendørs arrangementer med mer enn 50 deltakere - uten faste sitteplasser. I tillegg oppfordres det til hjemmekontor for de som kan.

Innstrammingene får også konsekvenser for flere av mediehusene i Oslo, som nå strammer til sine koronatiltak, først og fremst når det gjelder bruk av hjemmekontor. 

NRK: – Økt bruk av hjemmekontor

Flere av bedriftene har imidlertid allerede strenge koronatiltak på plass fra mars, som hos NRK på Marienlyst.

– NRK har i lengre tid hatt omfattende og strenge smitteverntiltak. Disse fanger i stor grad opp de nye korona-tiltakene i Oslo, skriver Lars Harald Alstadsæter, leder for forhandlinger og arbeidsgiveransvar i NRK, i en e-post til Medier24.

– NRK valgte i forrige uke å anbefale økt bruk av hjemmekontor. Det betyr at det nå er noen flere med hjemmekontor enn det var tidligere i høst. Vi har også nylig gjennomført tiltak for å sikre at avstandskrav og generelle smitteverntiltak blir fulgt av både ansatte og gjester, opplyser Alstadsæter.

I NRK-bygget på Marienlyst blir det nå færre medarbeidere fremover.

Han legger til at grepene ikke vil få store konsekvenser for produksjon og publisering, men at NRK vil arbeide «kontinuerlig med å oppdatere og forbedre smitteverntiltakene våre ut over helsemyndighetenes krav og anbefalinger.»

Det samme gjelder hos NTB, opplyser nyhetsredaktør Sarah Sørheim.

– Vi følger oppfordringen fra Raymond Johansen om å bidra til å unngå press i kollektivtrafikken. Vi har hjemmekontor for alle som har mulighet til det, og innført restriksjoner med å reise med kollektivt i rushen.  I tillegg  følger vi selvsagt de generelle smittevernsrådene, skriver Sørheim i en e-post til Medier24, og understreker at NTBs produksjon ellers «går som normalt».

Hos Dagens Næringsliv-eier NHST har de nå strammet til sine retningslinjer.

– Basert på Oslo kommunes nye korona-innstramminger så har vi i dag (tirsdag) gått ut med føringer til våre ansatte i Oslo om at vi oppfordrer de ansatte til å ha hjemmekontor frem til 13. oktober, samt unngå kollektivtrafikken, skriver konserndirektør HR & Organisasjon i NHST, Helga Bollman Leknes, i en e-post til Medier24.

– Dersom de kommer på kontoret blir dette også registrert og vi har allerede innført gode og virkningsfulle prosedyrer på kontoret, opplyser Leknes.

Fortsatt munnbind-påbud

Hos Discovery har de helt siden mars hatt noen av de strengeste koronarestriksjonene i mediebransjen, med blant annet påbud om bruk av munnbind i redaksjonen.

Det påbudet gjelder fortsatt, opplyser kommunikasjonsdirektør Hanne McBride.

– Når man beveger seg i lokalene, skal man ha på munnbind. Det kan tas av når man sitter på egen plass og under sending, skriver hun i en e-post til Medier24.

– Vi har allerede så strenge tiltak iverksatt at endringene som ble kommunisert for Oslo mandag, ikke påvirker våre prosedyrer. Det er kun de som jobber på forretningskritiske prosjekter som jobber fra kontoret, resten er hjemme. Slik har det vært siden mars, opplyser McBride.

Hos konkurrenten NENT er det ikke like strengt, men kommunikasjonsansvarlig Fredrik Olimb understreker at også de har tatt grep.

– NENT Groups største prioritet er alltid å ivareta helsen og tryggheten til våre ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Vi følger nøye med på situasjonen og har proaktivt iverksatt en rekke sikkerhetstiltak, blant annet ved å oppmuntre alle ansatte om å jobbe hjemmefra dersom de ikke må være på kontoret av forretningskritiske årsaker, skriver Olimb i en e-post til Medier24.

Hjemmekontor er det også mange som har hos Dagsavisen og Mentor Medier, forteller Oslo-redaktør Bente Rognan Gravklev.

– Det er ingen nye grep som vi tar nå. Vi har hatt hjemmekontor siden mars. Etter sommeren åpnet vi for at enkelte avdelinger har én kontordag hver i uken. Slik at folk kan møtes, da vi merket at det var behov for det, sier hun til Medier24.

– Det ikke er sannsynlig at vi myker opp. Vi forsøker å opprettholde én fast kontordag for medarbeiderne, men vi får vurdere om det blir enda strengere tiltak, sier Gravklev.

Dagsavisen har også innført obligatorisk registrering av alle som er innom kontorene.

– Vi har et skjema hvor vi noterer alle som er innom hver dag. Hver lille avdeling har sine faste dager på huset, sier Gravklev.

Har etablert beredskapsgruppe

I Discovery er de ansatte på jobb pålagt å bruke munnbind. Her er det Espen Blaker (fra venstre), Sebastian Langvik-Hansen og Malin Hamilton som har beskyttet seg.

Mentor Mediers konsernsjef Per Magne Tveiten opplyser til Medier24 at hjemmekontor-ordningen også gjelder for de andre redaksjonene på huset, som Vårt Land og Klar Tale.

– Vi har hatt en praksis med mange på hjemmekontor i hele koronaperioden. Vi oppdaterte våre retningslinjer da vi igjen fikk en økning i smittetallene i august. Vi følger utviklingen tett og har en løpende vurdering av om det er behov for ytterligere tiltak. For å følge dette har vi etablert en beredskapsgruppe, skriver han i en e-post til Medier24.  

Hos Schibsted, som huser både VG, Aftenposten og E24, opprettholdes de allerede strenge retningslinjene for hvem som kan være i lokalene, forteller kommunikasjonsdirektør Camilla Kim Kielland.

Konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Medier fortsetter at de har opprettet en egen beredskapsgruppe for å håndtere utviklingen i pandemien.

– Vi har også gått ut med en generell oppfordring om at alle som kan jobbe hjemmefra, bør gjøre det, eller unngå rushtrafikken hvis de må komme seg på jobb, sier Kielland til Medier24.

Schibsted holder likevel åpent for at enkelte ansatte - som ikke nødvendig har driftskritiske jobber - kan få møte i Akersgata 55.

– Det kan være ansatte som ikke nødvendigvis er produksjons- eller forretningskritiske, men som har andre behov for å kunne få møte på jobb. Det kan være psykososiale, ergonomiske eller familiære årsaker. Det er mulig å få til. Ikke nødvendigvis hver dag, men innimellom, sier Kielland.

– Foruten disse gruppene, så er kommunikasjonen tydelig: Hold deg hjemme hvis du kan jobbe hjemmefra, sier hun.

Hos Radio Norge- og Radio Vinyl-eier Bauer Media har de strammet til på hvor nærme medarbeiderne kan være, forteller nyhetsredaktør Arne Sandvik.

– Vi har omorganisert medarbeiderne på desken slik at de holder god avstand. For øvrig fortsetter vi med at alle som kan arbeide hjemmefra, blir hjemme, sier han til Medier24.

Ellers vil fortsatt flere av Bauers programledere og nyhetsopplesere fortsatt jobbe fra sine hjemmestudioer.

– Det redaksjonelle resultatet er like bra som det alltid er. Det er det sosiale som lider litt som følge av hjemmekontor. Det er viktig å møtes på jobb, men jeg tror ikke lytterne legger merke til noen forskjell, sier Sandvik.

  • For ordens skyld: Også Medier24 er nå tilbake på hjemmekontor.
Schibsted-konsernet i Oslo, som blant annet huser Aftenposten og VG, holder åpent for at medarbeidere som har behov for det, kan få møte på jobb.
Powered by Labrador CMS