Slik gikk det med radio-kanalene i 2018

De største riksdekkende kanalene mister lyttere, men nisjekanalene opplever oppgang. Det viser tall fra Kantar Media.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den daglige dekninga for de riksdekkende radiokanalene gikk ned fra 63,2 prosent i 2017 til 56,6 prosent i 2018. Altså har hver tiende lytter forsvunnet.

I rene lyttertall betyr det at antallet daglige lyttere for riksdekkende radiokanaler har gått ned fra 2.832.000 til 2.557.000 i samme periode, ifølge Kantar.

Den ukentlige dekningsgraden har også gått ned – fra 87,6 prosent dekning i 2017 til 82,6 prosent i 2018, ifølge Kantar Media. 

Dette er siste gangen Kantar står for de offisielle lyttertallene. Fra og med 2019 tar nemlig Nielsen Media Research over. 

– Utfordret av nye medievaner

NRK har en samlet tilbakegang i daglig dekning på 5,2 prosentpoeng sammenlignet med 2017, fra 42,9 prosent til 37,7 prosent. I snitt hadde de 1.705.000 lyttere per dag på sine kanaler i 2018. Året før hadde de 219.000 flere lyttere. 

– Kringkastet radio i seg selv er utfordret av nye medievaner, på samme måte som lineær TV og papiraviser, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK. 

Han forteller at det likevel ikke er så ille som tallene for hele året viser: for lyttinga har nemlig tatt seg opp i løpet av høsten. 

– Sommeren er alltid lavpunktet, men i høst har det totale radiolyttertallet steget til å nærme seg 2,7 millioner lyttere i november og desember, sier han. 

Da FM-båndet ble stengt i 2017, var det NRK P1, P2, P3, Radio Norge og P4 som ble sendt over hele landet. Samtlige av de kanalene opplever nedgang i 2018 sammenlignet med 2017. 

– Det er vanskelig å si hvor mye som skyldes det ene eller det andre. Vi har ikke noen benchmark, eller noen andre land å sammenligne oss med. Men jeg er overbevist over at kringkastet radio ville blitt utfordret av nye medievaner uansett om DAB kom eller ikke, sier Tolonen. 

Av NRKs kanaler er det kun NRK P1+, NRK Sport, NRK P13 og NRK Klassisk som opplever økning i daglig dekning.

Flaggskipet P1 mistet 4,3 prosentpoeng daglig dekning, fra 28,7 prosent i 2017 til 24,3 prosent i 2018, ifølge tall fra Kantar. 

Tilbakegang for P4 og Bauer

Også P4-gruppen og Bauer Radio hadde tilbakegang på både dekningsgrad og daglige antall lyttere. P4-gruppen gikk tilbake fire prosentpoeng til 21,6 prosent dekningsgrad, mens Bauer Radio gikk tilbake 2,4 prosentpoeng til 12,5 prosent dekning. 

Bauers Radio Norge var i 2018 under halvparten så store som i 2017. Dekningsgraden gikk ned fra 9,4 prosent i 2017 til 4,3 prosent i 2018. Det gir utslag på daglige lyttere – i 2018 hadde de 225.000 færre daglige lyttere enn i 2017, og lå på 196.000 lyttere i snitt per dag.

Det er som forventet, forteller Kristoffer Vangen, programdirektør i Bauer Media. 

– Som gruppe gjør vi det godt. Vi var litt seinere enn de andre på lansering av nisjekanalene, og lanserte mange kanaler i FM-slukkeåret. Men vi er kjempefornøyd med de nye kanalene våre, sier han. 

Bauer-kanalene Radio Rock, Radio Vinyl, Kiss, P24-7 MIX, Norsk Pop og Radio 1 opplever oppgang. 

Bjelke-effekten

Den største prosentvise veksten står Radio Vinyl for, som går fra 1,2 prosent dekningsgrad til 2 prosent dekningsgrad. 

Finn Bjelkes inntreden har vært veldig viktig for oss. På Vinyl har vi flere erfarne, kunnskapsrike programledere, kombinert med den beste musikken fra en periode som få andre spiller fra. Det er nøkkelen til suksess, sier Arne Sandvik, nyhetsredaktør i Bauer Media. 

Bjelke kom til Radio Vinyl etter mange år i NRK, og leder nå et quiz-program på kanalen. 

Finn Bjelke i Radio Vinyl hos Bauer Media.

På spørsmål hvordan overgangen har vært, svarer han: 

– Det er en glede hver eneste dag. Det er en liten organisasjon, hvor alle trekker i samme retning. Det er jeg kjempeglad for. Jeg har blitt godt mottatt her, og lytterne begynner å komme sigende. 

– Som gammel radiomann, hvordan tror du dere kan vokse ytterligere? 

– Det er noe med å sitte litt rolig båten og fortsette kursen som er staket ut. Det er viktig å høre på lytterne, og se på deres ønsker samtidig som vi skal ha et visst særpreg på programmene innenfor kanalen, sier han. 

Fall i P4 også

P4 opplever også et fall, og har i 2018 en 198.000 færre lyttere enn i 2017. Fra 754.000 til 556.000 daglige lyttere i snitt. Dekningsgraden går ned fra 16,8 prosent til 12,3 prosent. 

P4-gruppens NRJ går også ned – fra 2,2 prosent dekningsgrad til 2 prosent. De daglige lyttertallene gikk i snitt ned 11.000, fra 100.000 til 89.000 lyttere. 

Powered by Labrador CMS