I tradisjonen tro stiller også Medier24 i år en rekke spørsmål til mediemennesker i spalten #Julepraten.
Neste person ut er iFinnmark-redaktør Arne Regniussen.
– Hva gjør du i jula?
– Jula feires hjemme i Alta, sammen med familien. Julaften er vi hjemme hos mine foreldre, som bor i nabohuset. Det serveres pinnekjøtt, og er som regel høyt tempo, særlig etter at vi fikk barn i huset. I år blir vi tre av fire søsken hjemme, med familier. Ellers er det fint å bruke jula til å slappe litt av og hente seg inn.
– Hva må til for at det blir ordentlig jul for deg?
– Vi har en tradisjon med tapas på lille julaften. Når den inntas, med lille julaften-sending på TV, da kommer julestemningen snikende. Så setter vi ut grøt til nissen med barna, og jeg finner frem julestrømpen jeg fikk da jeg var utvekslingsstudent i California i 2001 og har brukt siden. Tidligere var pynting av juletre også en fast tradisjon, men fruen har begynt å pynte tidligere de senere år. Og vi har ikke bare ett, men tre juletrær i forskjellige farger. Jul tas på alvor her i huset!
– Hva husker du best fra medieåret 2020?
– Det at vi ble tatt så godt imot i Trondheim med Nidaros. Det har vært helt fantastisk å få lov til å lede det prosjektet. At vi så raskt skulle få den posisjonen vi fikk, hadde ingen av oss trodd i forkant. Så er det jo vanskelig å komme utenom koronaen som traff oss!
– Hva var det morsomste som skjedde i 2020?
– Det har ikke skjedd så voldsomt mye morsomt i 2020. Men personlig syntes jeg det var gøy at Amedia valgte å satse på Anders Opdahl som konsernsjef. En herlig fyr og et fyrverkeri som jeg har jobbet tett med i mange år. Det kommer ikke til å bli kjedelig å være i Amedia fremover. Det et full fart på mange fronter allerede.
– Hva var det pinligste som skjedde i 2020?
– TVNorge som valgte å fjerne Nissene over skog og hei på grunn av noen meldinger i sosiale medier. Det ble fullstendig skivebom, det viste seg jo også at kritikken mot Eckbo-karakteren var så godt som grunnløs i den debatten som kom. Så snudde de jo riktignok etter den massive stormen.
– Hva tror du vil påvirke medieåret 2021?
– Det kommer til å bli tøff konkurranse på mange fronter. Og det er for det første artig for mediefolkene som står i «krigen», men også utrolig bra for leserne.