Finnmark Dagblads abonnenter våknet i morges til en litt annen forside på avisa.
Markedsavdelingen har nemlig solgt hele forsiden til annonsøren FlyViking, som er et nytt flyselskap i regionen.
Finnmark Dagblad har bevart både avishodet og strekkoden, men ellers er det annonsen som får hele forsiden. Dette har de bekledd med en "Annonse" øverst i høyre hjørne.
Mangeårig mediekritiker Gunnar Bodahl-Johansen reagerer kraftig på forsiden. Han mener det er flere problematiske sider ved dette:
– Det er problematisk at man får en annonseform som i stadig større grad stjeler journalistiske elementer og dermed fremstår i en journalistisk drakt. I dette tilfellet er det er en tydelig redaksjonell layout med det som ser ut til å være et intervju med ordføreren, anvist med et sitat med replikkstrek.
– Synes du at de har klart å skille det redaksjonelle og reklamen godt nok her?
– Nei. Selv om det står «Annonse» øverst i høyre hjørne med liten skrift, så er det ikke alltid at leserne oppfatter at det er en annonse. De ser det kanskje om de blir spurt, men det overfladiske blikket får det ikke med seg, sier han.
Bodahl-Johansen er ikke bare kritisk til hvordan Finnmark Dagblad har løst annonsen. Han mener hele annonseproduktet går på troverdigheten løs:
Vær varsom-plakaten 2.6 sier:
Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.
– Det å bruke forsiden på denne måten er en uting som jeg reagerer veldig på. Man undergraver respekten som forsiden er, som en viktig kommunikasjon ut til publikum når det gjelder nyheter og hva samfunnet skal være opptatt av. Det er et dårlig signal til leserne med tanke på avisens rolle som nyhetsformidler og jeg mener det er forkastelig i den forstand at man forkaster en viktig tradisjon som man bør beholde.
Klubben har ikke vært involvert
Klubbleder Helle Østvik i Finnmark Dagblad er ordknapp når Medier24 ringer, men sier følgende i en kort kommentar:
– Det er en avgjørelse som ledelsen har tatt og den forholder vi oss selvfølgelig til.
– Hva synes de ansatte om dette?
– Vi har ikke vært med i prosessen.
– Kan slike stunt gjøre at det går utover troverdigheten til avisen?
– Vi viser til at det er en avgjørelse gjort av ledelsen og utover det har vi ingen kommentar, sier Østvik.
Er prisen rett, så får man kjøpe
Ansvarlig redaktør Arne Reginiussen sier til Medier24 at de har aldri tidligere solgt førstesiden på denne måten, men:
– Forsiden er også en plass man kan kjøpe annonser og det er klart at hvis prisen er rett, er det ikke noe i veien for at man kan kjøpe flere spaltemillimeter på førstesiden - enn man vanligvis gjør. De aller fleste aviser har førstesideannonser daglig, og i dette tilfellet har vi bare solgt større plass enn vi vanligvis har gjort, sier Reginiussen.
Han vil ikke si til Medier24 hvor mye penger de fikk for annonsen, men at de fikk «adskillig mer enn hva en vanlig annonse koster».
– Det skal ikke være billig å kjøpe førstesiden, så vi har fått en god pris, sier han.
– Hvilke vurderinger har dere gjort når det gjelder å skille mellom redaksjonelt innhold og reklame?
– Siden hele førstesiden er kjøpt som annonse, så har vi vært opptatt av tydelig og god merking. Det er tydelig merket med stor skrift «Annonse», det er andre farger - i tillegg til at vi har byttet skriftfonten. Logoen må naturlig nok være på førstesiden. Vi har vært veldig tydelig på at dette skal være godt merket og fremstå som kun en annonse – det er ikke noe redaksjonelt innhold på førstesiden.
– Var det noen reaksjoner internt før dette kom på trykk?
– Jeg orker ikke si så mye om diskusjonene våre internt, det holder vi internt. Det er selvfølgelig uvanlig og det kommer ikke til å skje hver dag. Det er et spesielt tilfelle.
– Man bruker redaksjonelle virkemidler ved at det står «– En stor dag for Hammerfest og Finnmarks befolkning» med sitatstrek - signert av ordføreren. Tittelen ser også ut som en vanlig overskrift. Tror du at det kan være noen lesere som ikke ser forskjell i dag?
– Nei, det tror jeg ikke noen vil. Det er merket tydelig med store bokstaver og du sier redaksjonelle virkemidler, men det er også virkemidler som brukes i hver eneste annonse, så dette har et veldig tydelig annonsepreg.
iTromsø ble felt
Redaktøren sier at målet har vært at det ikke skal kunne misforstås at det er en annonse. I 2014 ble iTromsø felt for et liknende stunt da de solgte forsiden.
Da ble de klaget inn for utydelig merking (av det som da var frilanser, men som nå er redaktør Gard L. Michalsen i Medier24).
– Kjenner du til andre enn dere som har gjort liknende stunt, Reginiussen?
– iTromsø gjorde det, men de ble felt i PFU, så vi har ikke sett til dem. Vi har gjort dette på vår egen måte der det ikke skal kunne misforstås at dette er en annonse.
I dag har altså FlyViking hatt sin første flyvning fra Finnmark, noe som ble behørig dekt av redaksjonen på nett mandag.
– Hadde denne nyheten uansett havnet på forsiden redaksjonelt?
– Ja, det kan jo hende, men det er vanskelig å si. Men dette er jo markedsavdelingen sitt opplegg, så her skiller vi. Vi kommer til å dekke dette redaksjonelt helt uavhengig av hva markedsavdelingen har solgt til dem av reklame.