Under NONA-konferansen 2016 i Oslo mandag har det vært praktiske tips, presentasjoner, diskusjon og foredrag om data, analyse og presentasjon.
Journalistikkprofessor Arne Krumsvik fra Høgskolen i Oslo og Akershus la også fram den årlige «Netthodeundersøkelsen», som i år blant annet forteller at nettjournalistene blir stadig mer «normale».
- Netthodene blir stadig likere andre hoder, sier Krumsvik.
Han viste blant annet til en graf som peker på et stadig økende ønske om kontroll og redigering av brukerskapt innhold.
Krumsvik forklarer dette slik:
- De aller fleste stedene er det integrerte redaksjoner. De digitale avdelingene er blitt en del av mediehuset, og når du integrerer nytt og gammelt, så er det de gamle tankene som lett får kontroll, mener Krumsvik.
Undersøkelsen viser blant annet også at bare to av ti av de spurte mener analyse er den viktigste digitale kompetansen innenfor datajournalistikk - presentasjon anses som viktigere.
Netthodene er også stadig mer konforme, få av dem vil bytte jobb - eller starte for seg selv.
The Norwegian Online News Association er en faglig, ikke-kommersiell forening for alle som er spesielt opptatt av digitale medier og medieutvikling i Norge. - Vi jobber der journalistikk, teknologi og marked møtes, skriver organisasjonen om seg selv.
NONA «skal være en pådriver for innovasjon og utvikling i mediebransjen, en møteplass for journalister, ledere, utviklere, forskere og studenter og en kilde til kunnskap og inspirasjon om det beste i bransjen».
I dag er de fleste større mediebedriftene medlemmer i NONA. Blant medlemmene finner vi dessuten en rekke lokale mediehus, utdanningsinstitusjoner og individuelle ildsjeler.
Bak forkortelsen NONA står The Norwegian Online News Association, også kalt Netthoder.
Organisasjonen ble stiftet i 2008, på en tid da internett og nettaviser hadde en helt annen posisjon enn 2016. Den gang var «nettdesken» ofte en mann eller kvinne plassert i et hjørne. NONA-leder Ingeborg Volan beskriver det slik overfor Medier24
- Jeg tror NONA ble født ut av en følelse at vi var noen som ville mer enn flertallet trodde på, når det gjaldt digital journalistikk, sier hun.
Åtte år senere har nettet tatt plassen som den viktigste plattformen for de fleste mediehus.
- Hva betyr det for NONAs rolle?
- Jeg tror vi er blitt veldig mye bredere, men jeg tror samtidig det er viktig at det fins en organisasjon som pirker borti de ytterste kantene av hva some r mulig innenfor teknologi og god journalistikk, sier Volan.
- Men netthodene blir mer lik vanlige hoder, antyder Krumsvik. Er du enig i det - og hva forteller det i så fall?
- Det kan være noe i det, og jeg er ikke sikker på om vi er så disruptiv og innovativ som vi liker å tro. Men når vi ser sju-åtte år tilbake, så handler det også om at «netthodene» har fått anerkjennelse får at det vi holder på med, er viktig.
- Så er det nok sjelden at innovasjonen kommer innenfra. En annen faktur i dette er nok at netthodene er blitt åtte år eldre siden NONA ble startet, vi er blitt mer etablerte i redaksjonene, sier Ingeborg Volan - selv utviklingsredaktør i Adresseavisen nå.
Vil gi mer plass til ikke-journalister
Samtidig er NONA oppmerksom for denne utviklingen, og mener det fortsatt er behov for organisasjonen. Ikke minst fordi det er en «uavhengig» organisasjon som ikke er låst til eierstrukturer, yrkesspesifikke bransjeorganisasjoner eller andre strukturer.
- Vi har fortsatt en jobb å gjøre, på tvers i bransjen. Noe av det viktigste vi gjør er å gi plass til «ikke-journalister».
- Vi har jobbet en del med å få teknologer og utviklere til å presentere sine tanker om journalistikk, og jobber for å få ulike yrkesgrupper til å snakke sammen. Der er nok en del andre bransjer flinkere enn media, mener Volan.
Hun er samtidig enig i noen av poengene til Chartbeat-gründer Tony Haile på NONA16 mandag, om at bransjen ikke bør jobbe for mye med plattformer, men konsentrere seg mer om merkevare og unik journalistikk.
- Det er nok lettere å diskutere plattformer og distribusjon, fordi det er ytre faktorer vi blir pådyttet - og det er kanskje lettere å diskutere dét, enn jobben med å lage den unike journalistikken, sier Volan.
Skal være den nerdete lillesøsteren
Hva blir så NONAs rolle i dette? Og hvordan skal det bli dobbelt så mange på NONA-konferansen neste år - etter at årets konferanse fikk litt færre deltakere enn i fjor?
- Først og fremst skal vi justere litt på tidspunktet i konferansen, dette ble kanskje en uke eller to for sent. Samtidig er det ikke sikkert at det er et mål om å bli dobbelt så store, vi skal være litt i ytterkantene, sier Volan.
Hun understreker: Det skal være forskjell på NONA og en konferanse i regi av MBL, NJ eller Nordiske Mediedager:
- Vi skal være den litt spissere, litt særere og nerdete lillesøsteren. Vi skal hylle dem som går andre veier, vise fram startupsene - og løfte fram den beste digitale journalistikken, mener hun.
Monica Lid og Eirik Helland Urke inn i NONA-styret
Monica Lid fra Egmont og Eirik Helland Urke fra Teknisk Ukeblad er nye styremedlemmer i NONA.
Utvikler Jari Bakken i VG kommer med på varaplass, mens Ingvild Fantoft Grutle i TV2 blir NONAs «spesialutsending» til Vestlandet.
Årsmøtet i NONA valgte nytt styre i foreningen på ordinært årsmøte avholdt under mandagens konferanse.
Leder Ingeborg Volan (Adresseavisen) og nestleder Lill Kristin Syversen (SOL.no) har igjen et år av sine valgperioder. Det er dermed ingen endringer i NONAs ledelse, men flere spennende nye styremedlemmer har fått plass.
Det nye styret ser slik ut:
Ingeborg Volan, Adresseavisen (leder)
Lill Kristin Syversen, SOL.no (nestleder)
Christian Senning Andersen, Hallingdølen/påtroppende sjefredaktør Fremover